Annons:

Annons:

Ledare: Nog kan det bli dyrare att flyga

När den statliga utredningen presenterade förslaget om ny flygskatt spred sig paniken och ilskan snabbt i såväl flyg­ industrin som i stora delar av övriga näringslivet. I de mest svavelosande domedagsprofetiorna dödförklarades inte bara Arlandas fortsatta expansion utan också all affärsverksamhet norr om Uppsala. För med flyg­ bolagens minimala marginaler blir det så klart resenären […]

När den statliga utredningen presenterade förslaget om ny flygskatt spred sig
paniken och ilskan snabbt i såväl flyg­ industrin som i stora delar av övriga näringslivet. I de mest svavelosande domedagsprofetiorna dödförklarades inte bara Arlandas fortsatta expansion utan också all affärsverksamhet norr om Uppsala. För med flyg­ bolagens minimala marginaler blir det så klart resenären som får ta skattesmällen i form av höjda biljettpriser – 80 kronor på flygresor inom Sverige och Europa och som högst 430 kronor på de längsta flygresorna.

En sådan höjning skulle resenärerna inte tolerera, slog domedagsprofeterna fast med emfas.  Jag är övertygad om att det är fel. För oavsett hur det blir med den föreslagna flygskatten finns det utrymme att höja flygpriserna. Skälet är att vi just nu lever i en tid med historiskt låga flygpriser.

När jag roade mig med att gå igenom Travelmarkets årliga utgåvor av Svenskt flygprisindex möttes jag av rubrikerna: ”Rekordbilliga flygbiljetterna ännu billigare”, ”Rekordbilliga flygbiljetter från Göteborg till Asien och Australien”, ”Priset på interkontinentala flygbiljetter fortsätter att dala” och ”Rekordbilliga flygbiljetter väntar under 2016”. Skulle flygresan bli några tior eller hundralappar dyrare skulle ingen, eller i alla fall väldigt få, låta bli att resa. Det finns helt enkelt en utbredd förståelse för att det egentligen är för billigt att flyga idag.

Detta gäller även affärsresandet. I Resegeometris under­ sökning Business Travel Forecast 2017 uppger nämligen företagen att de räknar med ökade flygpriser nästa år. Under­ sökningen är gjord innan förslaget om den nya flygskatten presenterades.

Allt detta leder också till slutsatsen att miljövinsterna förmodligen blir begränsade med en flygskatt. Den som vill minska flygresandet måste i stället satsa på det internationella tågresandet. Men det är en helt annan historia.

Till sist lite nyheter från oss på Travel News. Alla ni som läser vårt dagliga nyhetsbrev och besöker vår hemsida travelnews.se för att ta del av det senaste inom resebranschen, har kanske redan upptäckt vår nya Plus­tjänst. Här satsar vi på att ge prenumeranter fler artiklar, intervjuer, fördjupningar och kommentarer – utan att det kostar något extra. En annan nyhet på hemsidan är redaktionsbloggen där vi skriver om allt från det senaste rese­minglet till – ja, kanske näst senaste reseminglet. Nu tar vi fart in i 2017.

God Jul och ett Gott Nytt Resår 2017.

Välkommen att kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av redaktionen. Kommentarer som kan anses vara olagliga, avviker från ämnet eller inte håller en god ton kommer att avpubliceras.

Apollo söker web editor
Sista ansökningsdag:
21 December, 2017
Independent Hotel Group söker In-house sales manager
Sista ansökningsdag:
25 December, 2017
Account Representative – Sweden
Sista ansökningsdag:
20 December, 2017
GRAND HÔTEL SÖKER GROUP- & EVENT SALES MANAGER
Sista ansökningsdag:
12 January, 2018
Project Manager, CWT Meeting & Events
Sista ansökningsdag:
19 December, 2017
På nytt jobb