Annons:

”Framtiden är samtiden”

I går hölls Travel News Studio på Scandic Continental, en mötesplats för resebranschen där temat var framtiden. 100 gäster bjöds på spännande samtal och föreläsningar om hur företag bör jobba med sin marknadsföring för att nå den yngre generationen.

– Eller ska vi säga samtiden? som moderator Beata Wickbom påpekade.

Bland annat pratade Sofia Rasmussen, omvärldsanalytiker på Rasmussen Analys, om hur millennials, de som är mellan 16-29 år, använder sociala medier, hur förebilder påverkar unga att köpa det de gör reklam för samt vilka unga i dag har som förebilder.

– Unga tjejer har inte bara förebilder som har en snygg yta – de måste stå för någonting mer. Många av de, som unga tjejer i dag har som förebilder, kallar sig själva för feminister exempelvis. Beyoncé och Zara Larsson exempelvis.

Helena Sjögren, chef för EtravelI Smart Media, pratade om programmatisk annonsering: hur man hittar sin målgrupp och framförallt vikten av att hitta sin målgrupp.

– Reseintresserade behöver inte nödvändigtvis vara de som bokar en resa, påpekade hon och sa att man måste ibland tänka utanför boxen.

Fredrik Sellgren, vd för Sellbranch berättade om vad som krävs för att komma igång med just programmatisk annonsering. Och varför det är viktigt att ha koll på:

– 2018 förväntas 60 procent av alla annonser att köpas med programmatisk annonsering.

Mattias Ronge och Amanda Lindgren från byrån Edelman Deportivo berättade om hur de har arbetat med att ändra folks inställning till vissa produkter när företaget har samarbetat med varumärken.

– Ingen är intresserade av ert varumärke. Men se det som en möjlighet!

Bland annat drog de en parallell till hur de förändrade folks inställning till bröd genom att lansera det tillsammans med insekter som anses vara framtidens mat.

– Bröd förknippades då med något som var både miljövänligt och hälsosamt.

Hanna Meiton från Spotifybolaget Soundtrack Your Brand berättade hur de har arbetat med HTL:s Spotify-listor och vikten för ett företag att identifiera det man vill förmedla med sitt varumärke.

– HTL exempelvis ville skapa spellistor som skulle tilltala företagets 100 internationella gäster. Därför ville de inte ha nordiska spellistor.

Thomas Ekman, som är vd för Cabonline men har bakgrund som vd för Tele2, avslutade föreläsningen med ett samtal tillsammans med Beata Wickbom om hur man arbetar med digitala lösningar för analoga företag.

– I Sverige använder man mycket mer mobildata än i exempelvis Tyskland.

Han berättade också att Sverige är ett av de länder som anses vara mest kreativa i hela världen. Och att det är något man ska komma ihåg.

Förutom intressanta samtal om framtiden (samtiden) bjöds också på en fantastisk lunch samt fika med nordisk touch.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024