– Resultatet visar att vi har attraherat nya besökare och affärer till Göteborg. För varje krona som spenderas hos oss, spenderas cirka 2,50 kronor på andra aktiviteter i staden, bland annat shopping, taxi, hotell, restauranger, museer och andra sevärdheter, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef Svenska Mässan i ett pressmeddelande
Enligt HUI Research beräkningar ligger koncernens besöksnäringseffekter på 2,6 miljarder kronor. Svenska Mässan tbidrog dessutom ill drygt 1 100 årsarbetstillfällen i Göteborg, utöver koncernens 730 helårsanställda, enligt HUI:s beräkningar
– Det är glädjande att se att vi bidrar till fler arbetstillfällen i staden. Vårt uppdrag är att främja näringslivet vilket vi gör genom att bidra till en högre attraktionskraft till Göteborg, som förutom besöksnäringseffekterna även genererar fler arbetstillfällen, säger Carin Kindbom.
Omsättningen för koncernen uppgick 2015 till 1,2 miljarder kronor, en ökning med 28 procent jämfört med 2014. Resultatet före finansnetto uppgick till 158 miljoner kronor, vilket stärkte soliditeten, skriver Svenska Mässan i ett pressmeddelande.