Annons:

TN Studio: ”Det blir fel om du tror du kan äga en kund”

Mobilt internet, internet of things och Peer2Peer. Det är tre viktiga distributionstrender som resebranschen måste ha koll på för att lyckas i framtiden. Det säger Amadeus Scandinavias vd Jesper Söderström, en av talarna på TN Studio 16 november - och som även kritiserar Lufthansas nya distributionsavgift.

”Nå morgondagens kunder och se dina intäkter lyfta” är rubriken på TN Studios seminarium om framtidens resedistribution 16 november. TN tog pulsen på en av de fem talarna, Jesper Söderström, vd på Amadeus Scandinavia.

Anmäl dig till TN Studio här.

Varför ska folk komma och lyssna på dig på TN Studio?:
–     Amadeus befinner sig i mitten av reseindustrin genom att vi kopplar ihop alla olika aktörer i reseindustrin med varandra. I och med detta så har vi ”pulsen” på mycket av det som händer i industrin, och därmed kanske det kan vara intressant att höra hur vi uppfattar det som händer, eller till och med hur vi ser på framtiden.

Amadeus är mitt i hetluften genom att Lufthansa infört en avgift på 16 euro på alla resebyråbokningar som går via gds-er. Hur ser ni på deras beslut?
–     Det är ingen hetluft hos Amadeus och vi sade redan i juni att vi inte förväntar oss någon signifikant påverkan på vår affär och vårt resultat. Det här är ett beslut som Lufthansa har tagit och vi är tydliga med att vi inte tycker att det är ett bra beslut. Den nya kommersiella strategin straffar resenärer genom att underminera de grundläggande principerna; jämförelse, transparens, neutralitet, valmöjlighet och konsumentens frihet att boka i den kanal de vill.

Alla vill äga kunden, hur står sig svenska resebyråer i kampen om kunden gentemot leverantörer som flygbolag och hotell just nu?
–     Jag tror inte att någon kan ”äga en kund”. Vem vill bli ägd? Så, jag tror att om man närmar sig frågan med den utgångspunkten så går man fel. Det är lätt att man blandar ihop sina egna ambitioner med kundens behov.

 Hur menar du?
–     Det handlar om att möta kundens behov, att få kunden att känna ”här vill jag vara” eller kanske till och med ”här vill jag köpa”. Hur man lyckas med det skiljer sig mellan offline och online, men också mellan olika kundsegment. Generellt sett så känns det som om alla börjar bli bättre på det. Man försöker att förstå vad kunden behöver. Men, tyvärr, ser jag allt för ofta exempel på hur det är den egna ambitionen som driver vad man gör – och inte kundens behov.

Nämn tre viktiga distributionstrender som resebranschen måste ha koll på för ”nå morgondagens kunder och lyfta sina intäkter”?
–     Faktum är att det är så mycket som händer att det nästan är svårt att plocka fram tre stycken. Om jag väljer bort de som redan är här och påverkar oss som kundrecensioner, sociala medier, direct connect och annat, och istället fokuserar på det som kommer att påverka oss så skulle jag peka på:

1. mobilt internt kommer fullkomligt att revolutionera vår vardag, och därmed även hur vi tar köpbeslut.
2. ”internet of things”; när saker som egentligen inte hör ihop, ändå sätts ihop i en smart kedja och tillfredsställer att komplext behov hos en kund. Detta skapar nya beslutsvägar och helt nya affärsmodeller & intäktsströmmar.
2. Peer 2 Peer; med AirBNB har vi bara sett början. Och det är bara ett exempel, det finns många andra.

Vad ser du mest fram emot på TN Studio?
–     Att få lyssna på andra människor, att få lära mig nya saker eller att få andra perspektiv på det som jag kanske trodde att jag redan visste.

TN Studio äger rum på Sheraton Stockholm 16 november kl 12-17. Övriga talare är Tim Gunstone, Eye for Travel, Christophe Peymirat, Egencia, Åsa Murphy, Nordic Choice Hotels och David Rutnam, IATA. Pris inklusive nätverkslunch, fika och vinmingel är 1495 kr exkl moms. Rabatterat pris för 3 personer från samma företag, 1 295 kronor exkl moms.

Läs mer om alla talarna och anmäl dig till TN Studio här.

 

Kommentarer är stängda.