Annons:

”Vi satsar stort på B2B” – 20 frågor till Marcus Moeschlin

I november kvalade Marcus Moeschlins Ticmate in som ett superföretag 2015 enligt Veckans Affärer. Nu ska tillväxten fortsätta – med hjälp av resebyråer och närvaro på fler marknader.

1. Ni är ett av Veckans Affärers 496 superföretag – hur känns det?
– Det är hedrande att bli uppmärksammad.  Framför allt att de inte bara värdes ätter tillväxt utan också en sund ekonomi.

2. Vad innebär det att vara ett superföretag?
– Företagen måste omsätta minst 10 miljoner kronor och klara Veckans Affärers krav på områden som tillväxt, lönsamhet och avkastning på kapital – fyra år i rad.

3. Vad har ni gjort för att bli ett superföretag?
– Det enkla svaret är att vi inte har tömt bolaget på vinster utan behållit dem i bolaget. Vi har lyckats driva ett snabbväxande, lönsamt bolag med egna medel, det är det inte så många som klarar.

4. Ni har rekryterat både en marknadschef och en ekonomichef, varför?
– Vi går från att vara ett litet till ett medelstort bolag, vi behöver den kompetensen.

5. Är det fler rekryteringar på gång?
– Ja. Vi har inte satt titeln ännu, men vi ska ha en specialist på e-handel – med fokus på mobil e-handel.

6. Vilka är dina närmaste planer för Ticmate?
– Nu satsar vi stort på B2B, tiden är mogen för att samarbeta med OTA:er och resebyråer. Där är Martin Durnik, vår nye marknadschef, en nyckelrekrytering. Och att följa med i kundens förflyttning till mobilen. Vi ska satsa på att resenärer ska kunna köpa när de är på plats, till exempel genom en resebyrås app.

7. Hur startade Ticmate?
– 2006 var jag pappaledig på deltid, och jobbade tre timmar om dagen när barnen var på förskolan. Man blev extremt effektiv de timmarna.

8. Vad ger dig huvudvärk just nu?
– Att anpassa oss till kundernas olika beteenden på mobilen; de vill både söka information, boka i förväg och på plats. Hur får man in det i en applikation?

9. Vad ser du fram emot 2016?
– Att vår B2B kommer lyfta samt expansion i fler länder och städer.

10. Vem är ditt bästa bollplank?
– De olika experterna i vårt team och vår styrelseordförande Janne Friedman.

11. Vad var ditt första jobb?
– Jag sålde tennsoldater. Min mamma var konstnär och hade ateljé och jag sålde till de busslaster som kom dit. Mina tennsoldater gick som smör.

12. Vem är den bästa chef du har haft?
– Jag har inte haft så många chefer. Jag trivs inte med att ha en chef.

13. Vad är du mest stolt över som  entreprenör?
– Att jag med egna medel har lyckats skapa ett snabbväxande och hållbart bolag som på fyra år har kunnat skänka 1,5 miljoner kronor till Läkare utan gränser.

14. Om du inte var i resebranschen, vad skulle du jobba med?
– Välgörenhet.

15. Vart går din nästa resa?
– Till New York första veckan  i december.

16. Vilken app använder du oftast?
– Facebook.

17. Vilken person beundrar du mest?
– Steve Jobs.

18. Vad har du på nattduksbordet just nu?
– Illustrerad vetenskap och  ”Tänka, snabbt och långsamt” av  Daniel Kahneman. Den är riktigt bra.

19. Vad är ditt bästa resminne?
– Förra vintern när jag och familjen åkte till Tobago. Med Apollo, den informationen kan jag bjuda på.

20. Och ditt sämsta?
– Kanske när vi skulle till WTM  i London senast. Vi fick vänta sex  timmar på Arlanda på grund av  Londondimman.

Fakta Marcus Moeschlin

Ålder: 51 år.

Bor: I lägenhet vid Zinkensdamm i Stockholm.

Familj: Fru och tre barn.

Aktuell: Hans företag Ticmate har av Veckans Affärer utsetts till ett superföretag.

Kommentarer är stängda.