Annons:

Amex anlitar Paul Svensson – vill inspirera om mat

Kortbolaget American Express har anlitat den kände kocken Paul Svensson i en kampanj som handlar om framtidens mat. Därmed hakar man på den redan starka mattrenden. ”Det som engagerar våra kunder engagerar också oss”, säger vd Fredrik Sauter.

Igår gick startskottet för det som är American Express nya kampanj, ”Food conspiracy”. På muséet Fotografiska i Stockholm hade kortutgivaren samlat ett 60-tal personer från bland annat restaurangbranschen för att diskutera framtidens mattrender, under ledning av den välkände kocken Paul Svensson.

– Det vi vill är att inspirera. Vi ser det här intresset hos våra kunder, och det som engagerar våra kunder engagerar också oss, säger American Express vd Fredrik Sauter.

Planen är att följa upp gårdagens startskott med fyra filmer, som släpps senare i vår. Filmerna är inspelade runtom i världen med Paul Svensson, som de senare åren inriktat sig mycket på grönsaker och hållbarhet.

– Syftet är inspiration. Det är ekologiskt och hållbarhet. Hur ska vi locka konsumenten att äta på restaurang och hemma på ett annat sätt än i dag, säger Fredrik Sauter.

Varför föll valet på Paul Svensson, förutom att han är en av Sveriges främsta kockar?
– Förutom det – han är verbal och utåtriktad, han brinner för ekologiskt, hållbart, närodlat. Jag tror att han har en nyfikenhet på framtiden som är stor.

Hur mycket pengar satsar ni på den här kampanjen?
– Framför allt satsar vi vårt engagemang, men det är klart att det kostar en slant. Men vår tid är också pengar.

Fredrik Sauter säger att kampanjen är ett sätt att hjälpa American Express kunder.

– Man behöver inte vara foodie eller matnörd. Vi har den största conciergeservicen i världen, med 70 personer bara här i Sverige som hjälper till att boka bord och svarar på frågor om var de ska äta.

Hur kommer framtidens betalningar att se ut?
– Det händer sjukt mycket. Sverige har kommit långt, vi har nästan inga kontanter kvar. Men tittar du på infrastrukturen har det inte hänt lika mycket. Kortsystemen ligger som en effektiv plattform. På vissa områden ligger Sverige efter, till exempel kontaktlösa betalningar. Mobila plånböcker har vi pratat om, det finns många, men kunderna använder dem inte.

När flyttar det kontaktlösa kortet in i telefonen?
– Utmaningen i Sverige är att nästan inga handlare tar kontaktlösa betalningar, förutom till exempel Ica och Starbucks. Vi har börjat byta ut våra kort, bankerna måste också börja. När det väl är på plats öppnas möjligheten för nästa teknik, att få in det i telefonen. Men vi är ganska långt från det i Sverige, att få alla handlare att byta ut sina terminaler. Sedan är det ett kundbeteende som måste ändras, det kommer att ta längre tid än man tror. Det snabbaste sättet att få det att hända är om man kan få en aktör som exempelvis SL att låta resenärerna i stället för reskassa använda sitt kort direkt.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024