Annons:

”Att hänga på facebook gör oss mer sociala”

KRÖNIKA. TN:s krönikör Ulrika Rudqvist älskar de nya digitala positioneringstjänsterna, som gör det möjligt att träffa vänner trots att man egentligen inte har tid i jakten på det perfekta livet.

Det absolut hetaste inom digitala medier för närvarande är positioneringstjänsterna. Facebook har precis släppt Places, en ripoff på Gowalla och Foursquare, som gör det möjligt för dig at ”checka in” på platser där du befinner dig, det vill säga att genom telefonens GPS berätta för vänner var du är just nu. När jag nyligen höll ett föredrag om dessa tjänster var det en deltagare som frågade mig ”varför vi behöver det, räcker det inte att berätta hur vi mår, vad vi ätit till lunch och att vi duschar på Facebook. Ska vi nu börja berätta var vi är också?”
Och givetvis kan jag förstå att viljan att berätta allt om oss själva ibland kan bli övermäktig. Nyligen gick Elisabeth Höglund ut i Aftonbladet och berättade i en krönika om att sociala medier höll på att deformera oss som människor, att vi snart skulle sluta prata med varandra. Samma oro berättade Fritidsresors Lottie Knutson om på förra årets Grand Travel Award, om oron för att våra ungdomar sitter framför datorn hela dagarna och slutar träffas i verkligheten.
Men misströsta inte. De senaste åren har jag läst säkerligen ett 20-tal undersökningar som gjorts bland människor som använder sociala medier och resultatet är alltid detsamma. Människor som engagerar sig i sociala medier är oftast mer sociala än människor som inte är det. Vi Facebooknördar tränar till och med lite mer än de som väljer bort sociala medier. Det som påverkas av vårt surfande är inte våra vänner eller vår familj, det är tv:n. Tv-tittandet har sjunkit stadigt de senaste åren och fortsätter göra det. Kommunikationskanaler har alltid gjort oss mer sociala, och precis som tv-tittandet sjunker vårt ringande också. Vi använder inte längre telefonsamtalen till att bestämma träffar, vi använder chat, sms och sociala nätverk för den funktionen.
Positioneringstjänsterna är ännu ett steg i den här riktningen. Jag tror att många känner igen sig när jag säger att vi lever väldigt stressade liv i dag. Förutom att vi ska satsa på en karriär, ska vi även helst hinna hämta barnen på dagis innan klockan fyra, träna två-fyra gånger i veckan på gymmet, laga nyttig och hälsosam mat från grunden varje dag, göra vår egen surdeg, ha avslappnat fredagsmys och läsa alla deckarna på topplistan. Hemmafrutrenden exploderar, och i bloggvärlden blir det allt populärare med kvinnliga bloggare som bor i ett pittoreskt hus på landet, odlar sina egna grönsaker, gör sju sorters kakor till söndagskaffet och kokar egen buljong till grytorna. När jag nyligen köpte sylt på Konsum lutade sig en äldre dam fram och sa ”det där hopkoket innehåller bara skit, gör som jag och koka din egen sylt”. Jag nickade och sa att det hade hon givetvis rätt i att jag borde, medan jag tyst tänkte att jag inte ens hunnit måla naglarna på två månader och att hemmakokt sylt kom väldigt långt ner på priolistan.
Men när man fyller dagarna med alla dessa aktiviteter är det svårt att planera in vänner och familj, och vårt allt mindre sociala liv handlar snarare om pressen på att vara den perfekta människan som vi läser om i tidningen eller ser på tv, snarare än att vi hänger för mycket på Facebook.
Och det är då positioneringstjänsterna faktiskt hjälper oss att hitta de där stunderna att vara sociala i vårt annars så fyllda liv. För positioneringstjänsterna såsom Facebook places, Gowalla och Foursquare fungerar som så att när jag ”checkar in” någonstans, ser jag även om mina vänner finns i närheten, och man kan passa på att ses där och då snarare än att försöka planera in något i framtiden. Detta har räddat mig från ensamma luncher och shoppingturer, och senast mitt flyg var försenat från Sturup kunde jag se att en gammal kollega också satt på flygplatsen, varför jag kunde passa på att umgås med honom i stället för att sitta ensam och svara på mejl hela förmiddagen.
Att binda ihop det digitala med det fysiska hjälper oss att finna stunder i vardagen då vi kan vara med människor vi inte trodde att vi hunnit träffa, och jag skulle tro att positioneringstjänsterna är ett av de absolut viktigaste sociala nätverken vi sett på flera, flera år.
Ulrika Rudqvist

Kommentarer är stängda.

Affärsresesäljare till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Producent för grupp & konferens till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024