Annons:

Flygstolen bryter med Flygresor.se

Onlineresebyrån Flygstolen säger upp sitt avtal med meta-söktjänsten Flygresor.se. Flygstolens grundare Linda Bjernstål anser att Flygresor.se gynnar sin ägare Etravlis egna varumärken.

I dag går onlineresebyrån Flygstolen ut med att man säger upp sitt avtal med meta-söktjänsten Flygresor.se. Anledningen är att man anser att Flygresor.se gynnar onlineresebyråer som liksom Flygresor.se ägs av Etraveli. Enligt Flygstolens vd och grundare har samarbetet blivit allt mer ohållbart.

– Vi känner att Flygresor.se inte agerar opartiskt, utan främjar de egna varumärkena, vilket vi alltmer får betala för. Det finns en väldigt osund prissättning bland oss onlineresebyråer som inte ägs av moderbolaget, och det senaste halvåret har situationen eskalerat. Vi känner inte att vi kan konkurrera på samma villkor som de aktörer som ägs av Etraveli och att det skapats en osund kommersiell struktur, säger Linda Bjernstål i ett pressmeddelande.

Travel News har bett henne utveckla kritiken, men hon meddelar via sms att hon inte har fler kommentarer än som står i pressmeddelandet.

Nu är planen för Flygstolen att i stället fördjupa samarbetet med andra prisjämförelsesajter.

– Vi varken kan eller vill bygga vidare vårt varumärke på priskonkurrens, utan vill arbeta med andra värden för våra kunder. Under 2016 satsar vi på att utveckla vårt varumärke till en hållbar produkt, där lojalitet och trygghet är våra nyckelord för vår framtida utveckling, säger Linda Bjernstål i pressmeddelandet.

Kristoffer Rengfors, marknadschef på Flygresor.se, utvecklar här att alla onlineresebyråer som Flygresor.se samarbetar med konkurrerar på lika villkor.

10 kommentarer

  1. Anders: Det kommer sluta med att flygresor.se enbart kommer vara en portal för etravelis olika brands. Det är lika tokigt att de de driver flygresor.se som om Elgiganten skulle äga prisjakt.se. Men bra för de oberoende meta-tjänsterna som momondo, bokasmart.se, skyscanner osv.
  2. Anders Nilsson: Klokt. Hoppas fler följer i deras fotspår.
  3. Johan Flygare: De blir ju utkonkurrerade helt enkelt. Flygbranschen är helt mördande och Flygstolen gjorde väl knappt ens vinst förra året? De kommer inte överleva.
    • Patrik: Nja, årets resultat visar på cirka 7 miljoner. Rätt långt ifrån minus om du frågar mig... /Patrik
      • Johan Flygare: 7 miljoner på den omsättningen. Det är knappt vinst. Marginalen är inte ens en procent.
    • Ulf: Flygstolen gjorde en vinst på 6.9 milj 2015
  4. Christian Ljungström: Today it’s almost a necessarily and mandatory as OTA to own a Meta if you want to keep and/or strengthen your market position. As OTA you can possible use the meta data from the flight aggregator (flygresor.se) to automate your surveillance capability on your competitors (in this case flygstolen.se, ticket.se and travellink etc) and prioritize your own brand in-front of your competitors. It could as well be additional reasons why etraveli is trying to strengthening their global position with their flight aggregator – positively synergy effects together with their OTA brands. But of course - this might hurt some OTAs competitors business. And the market competition is not any longer Swedish, Scandinavian or European - the competition is global and fast moving.
  5. Roy: Det är väl ingen som tror att metasajter är någon slags samhällsservice, klart ägarna vill ha återbäring på sin investering. Sedan är 7 miljoner i vinst alltid 7 miljoner oavsett om det är på 100 miljoner eller på 1 miljard. Vem vill inte ha 7 miljoner över när allt är betalt .
    • Stefan: Alltid lika klok.
  6. Rudi: Jag tycker flygstolen gör rätt. Det är inte bra att bli mjölkad av sin konkurrent. Men varför inte samarbeta med andra OTA för att öka både omsättning bli mera competetive och höja vinsten. Men hittills har jag fått intrycket att alla vill kämpa ensamma istället för att samarbeta och dra nytta av dom olika avtal och bli sålt på andra OTA's sajter också? Förresten tycker jag inte kan man klaga på deras vinst. Den är absolut okay för branchen. Många går ju med förlust! Bra gjort Linda!