Annons:

Annons:

Här finns transportsektorns nöjdaste kunder

Punktlighet och kundnöjdhet hänger ihop visar Svenskt kvalitetsindex (SKI:s) årliga mätning av transportsektorn, som toppas av ett bussbolag.

När Svenskt kvalitetsindex (SKI:s) årliga mätning av transportsektorn presenterades igår ligger bussbolaget Nettbuss Bus4you i topp med ett nöjdhetsindex på 78,6 på en skala från 0 till 100.

– Bussbolagen har alltid haft nöjdare kunder än tåget och flyget och SKI kan konstatera att det är sjunde året i rad som just Nettbuss Bus4You kommer allra bäst ut. Tågbranschen ligger fortsatt lågt, men vi noterar att SJ hela tiden förbättrar sina resultat från de låga nivåer som uppmättes under 2010-12, säger Johan Parmler, vd för SKI.

Tvåa på listan ligger tågbolaget MTR Express (74,6) medan flygbolaget BRA är trea (74,0).

Enligt SKI finns en uppenbar koppling mellan nöjdhet och punktlighet. Punktligheten får goda betyg hos alla tre toppbolagen. Men det är även andra saker som spelar in, säger Johan Parmler.

– Vad gäller styrkor och vad som påverkar nöjdheten så varierar det kraftigt mellan aktörerna. För MTR Express så handlar det mycket prisvärdhet medan det för BRA och Nettbuss Bus4You är flera saker, bland annat komfort och en bra serviceupplevelse som gör skillnad.

Vidare noterar SKI att SJ:s kunder successivt blir allt nöjdare, men man konstaterar samtidigt att järnvägen fortfarande brottas med infrastrukturproblem, vilket drar ner branschens betyg som helhet och SJ:s i synnerhet.
– SJ ses av många resenärer fortfarande som ”statens järnvägar” med ansvar för allt som berör tågtrafiken. Därför belastar signalfel, växelfel, nedrivna kontaktledningar mm SJ:s betyg extra hårt, avslutar Johan Parmler.

Välkommen att kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av redaktionen. Kommentarer som kan anses vara olagliga, avviker från ämnet eller inte håller en god ton kommer att avpubliceras.

RK Travel Group söker medarbetare till flygavdelningen
Sista ansökningsdag:
27 October, 2017
Snowfall söker Client Satisfaction Manager
Sista ansökningsdag:
03 November, 2017
ICEHOTEL söker säljare
Sista ansökningsdag:
09 November, 2017
BIG Travel Linköping söker Resebyråchef och Resesäljare
Sista ansökningsdag:
23 October, 2017
Sales Executive | Qatar Airways | Stockholm
Sista ansökningsdag:
16 November, 2017
Projektledare till Scanworld Conference & Events
Sista ansökningsdag:
03 November, 2017
På nytt jobb