Annons:

Nätresebyrån Flygstolen i storaffär

Holländska Otravo förvärvar resebyrån Flygstolen Nordic AB och satsar på att göra Flygstolen störst i Norden. Efter affären beräknas Otravos bolag tillsammans ge en omsättning på 500 miljoner euro.

Flygstolen Nordic AB grundades ‪2004 av Linda Bjernstål i Helsingborg, och har under de senaste åren expanderat till Norge och Danmark under namnet Tripmonster.

– Vårt mål är att bli störst i Norden, och vi är otroligt glada över att ha Otravo med oss på den resan. Jag har blivit uppvaktad av många företag genom åren som varit intresserade av att köpa Flygstolen, men det var inte förrän jag träffade Otravo som jag kände att det var rätt steg. Deras djupa kunskap inom resebranschen och resurser, i kombination med våra starka lokala varumärken, är perfekt för våra framtida planer för företaget, berättar Linda Bjernstål.
De digitala resebolagen Vliegtickets.nl, WTC.nl och Schipholtickets.nl ägs av Otravo som är marknadsledande i Beneluxländerna: Holland, Belgien och Luxemburg. De satsar på att inta en ledande position inom europeisk online travel genom köp av fler digitala resebolag med lokal varumärkesförankring. Flygstolen är deras första internationella affär.

– Vi ser stor potential att stärka varandra; Flygstolen är ett oerhört effektivt bolag, med utmärkta system, medan vi har stor erfarenhet av traditionell och digital marknadsföring. Tillsammans kan vi göra Otravo ännu mer snabbrörligt som bolag, säger Raymond Vrijenhoek, VD för Otravo.

2 kommentarer

  1. Christian Ljungström: Att bli störst i Norden och växa organiskt som flyg-OTA är svårt i och med att flyg-meta har sådana stora konkurrensfördelar emot flyg-OTAerna gällande content, priser, transparens och valmöjlighet för kunden. Den Skandinaviska marknaden är också väldigt mogen, så det är svårt att kräma ut mer och ta marknadsandelar utan att förvärva andra flyg-OTAer och/eller flyg-meta. Om Flygstolen tillsammans med Otravo sagt att deras målsättning är att bli störst på jorden som flyg-OTA via flyg-meta så hade köpt iden. Därför det finns ju massa marknader på jorden som inte är så utvecklade som Skandinavien. Flyg-metor som Skyscanner, Momondo, Jetradar , kayak och Jetcost etc satsar enormt globalt. Flyg-OTAerna kommer vara chanslösa emot Flyg-metorna.
  2. Linda L: Det blir en spännande resa :)
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024