Annons:

”Mobilen blir vårt främsta fönster mot internet”

Mobilt internet och sociala medier stod i fokus vid Tillväxtverkets e-handelsseminarium ”Hitta affärer på nätet” på Waterfront förra veckan. - Jag har aldrig sett en sådan snabb utvecklingshastighet som mobilt internet. Det tog internet 15 år att nå 1 miljard användare, för mobilt internet har det bara tagit tre-fyra år, sade Veckans Affärers telekomreporter Torbjörn Carlbom.

Mobilt internet kommer att leda till en strukturomvandling i näringslivet, som även kommer att påverka resebranschen. Han tog flera exempel hur nätet skapat nya vinnare och förlorare och där nu Apple genom Iphone revolutionerat möjligheten att göra mobilen till det främsta fönstret mot nätet.
– Telia har blivit Sveriges största videouthyrare och alla lyssnar på Spotify i stället för att köpa skivor. Det pågår en massiv omfördelning av pengar även när det gäller mobilt internet, där till exempel Apple och Google slåss om annonseringen i mobilen. Frågan är även vem som kommer att bli framtidens researrangör? undrade Torbjörn Carlbom.
Flera reseföretag bidrog med sina erfarenheter av att göra affärer på nätet lönsamma. Hos charterbolaget Ving sker 63 procent av försäljningen via ving.se.
– Nästa delmål är att nå 80 procent, men att nå 100 procent blir svårt. Vi har betat av de lättaste trösklarna, sade Vings marknadschef Claes Pellvik.
 
Sedan 2008 arbetar Ving också aktivt med sociala medier, där Facebook spelar en viktig roll och används både av marknads- och kundserviceavdelningen för att kommunicera med kunderna. Sista minuten-resor marknadsförs också via twitter genom ett automatiserat flöde.
– Men det är viktigt att föra ut samma budskap i alla kanaler
Internetresebyrån Flygstolen arbetar mycket aktivt med sociala medier och marknadschef Madeleine Göranzon avslöjade att arbetet med sociala medier genererat försäljning för 15 miljoner kronor förra året. Till skillnad från Ving försöker Flygstolen att föra ut olika budskap i olika sociala mediekanaler, men som tillsammans samverkar för att driva försäljning, exempelvis till en viss destination. Hon tog en New York-kampanj som exempel.
– Vår blogg som uppdateras varje dag ska inspirera och används som källa i vårt forum. På Facebook ber vi om kundernas åsikter och tips om New York och använder det inte för priserbjudande. Twitter ska ge realtidsnärvaro, där kan vi berätta och fråga om vad det är för väder i staden.
Hotellkonsult Anders Johansson, tidigare vd på Nordic Hotels, visade hur hotellens utmaningar på nätet skiljer sig från charterns. Medan chartern lyckats använda internet för att öka sin egenförsäljning, så har nätets transparans gjort hotellen mer beroende av tredjepartsleverantörer, som de stora hotellsajterna booking.com och Expedia.
– På 80-talet stod synliga provisioner för 3 procent av hotellens kostnader. Nu på 2010-talet har andelen ökat till 13 procent genom att försäljning flyttas till hotellsajterna. Dessa sajter tar 25-30 procent i provision, det är mycket pengar och många hotell har inte lyckats sätta ner foten.
 
Under tiden på Nordic Hotels satte hotellet målet att dra 40 procent av försäljningen till den egna webbplatsen, i fjol hade hotellet inte nått hela vägen, men en bra bit: 30 procent.
– Det var vi nog tvåa på i Stockholm. Story Hotel har dock mer än 50 procent av försäljningen via sin egen webb. Det är duktigt, men kräver beslutsamhet att våga välja bort distributionskanaler.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024