Annons:

Resenären går själv ut med kundvagnen

Dynamisk paketering blir allt viktigare. Det är här tillväxten finns, men låga marginaler hotar lönsamheten. Kan arrangörerna utmana nätresebyråerna på deras egen planhalva?

Dynamisk paketering av resor är kärnverksamhet för nätresebyråerna och en möjlighet till tillväxt för arrangörerna. Ving upplever en starkt ökad efterfrågan på dynamiskt paketerade resor, medan Fritidsresor avvaktar. Men utan förmånliga avtal med leverantörer är dynamisk paketering ett race mot nollprovisioner.
– Rent tekniskt är inte dynamisk paketering svårt även om gränssnittet mot kunden är en utmaning. Det svåra är lönsamheten, säger Peter Lindberg, digital strateg på teknikleverantören Travelize.
Motsatsen till dynamisk paketering är egna charterkoncept med kontroll över hela värdekedjan. Egna flyg och hotell med Bamseklubb har visat sig vara starka koncept som står emot globala nätresebyråer, lågprisflyg och hotellbokningssajter.
Olika arrangörer har valt olika vägar. Ving har arbetat med dynamisk paketering i tio år och Apollo lanserade Apollo Flex för två år sedan, medan Fritidsresor valt att stå utanför. Större resebyråer som Ticket har också valt att satsa på dynamisk paketering och Resia köpte till och med Resfeber för att bygga vidare på självpaketering. För nätresebyråer som Etraveli är dynamisk paketering kärnverksamhet.
Allting handlar om efterfrågan. Många resenärer är väldigt beresta. De vill ha nya upplevelser och se nya saker på sin resa, och inte bara sola och bada. Drömresan går också utöver den vanliga charterresan. Lägg till det flitiga weekendresandet och det blir svårt att ignorera självpaketering.
– Genom att paketera själv blir resan precis så som man vill ha den. Resor är en del av det personliga varumärket. Resan berättar om mig själv, om vem jag är. Och vem vill vara vanlig? Helst vill man kunna berätta om en härlig eller häftig resa som ingen annan har gjort. Upplevelsen ska vara lite unik och personlig, säger Ingela Schönning, kommunikationschef på Resia.
Hos Ving är det inom självpaketering som all tillväxt sker. Idag står dynamisk paketering för 10 procent av omsättningen. Det är resor till exempelvis New York, Maldiverna eller Hawaii.
– Självpaketering handlar inte bara om tillväxt. Att vi kan erbjuda resor till Maldiverna är bra för vårt varumärke. När vi skickar utskick om Maldiverna kittlar det kundernas nyfikenhet, men sedan blir det kanske en bokning till Rhodos eller Mallorca, säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving.

När nätresebyråer eller mindre arrangörer brottas med extremt låga marginaler för dynamiskt paketerade resor kan Ving erbjuda populära kontrakterade hotell där lönsamheten blir bättre.
– En resa till Maldiverna kostar också betydligt mer än en resa till någon traditionell charterort. Därför bidrar självpaketerade resor till omsättningen. Marginalerna kan vara lägre än för traditionell charter. Samtidigt säljs aldrig en självpaketerad resa med förlust.
När Ving valt dynamisk paketering som en väg till tillväxt tvekar konkurrenten Fritidsresor. Fritidsresor brände sig på den olönsamma reguljärflygsarrangören Prisma som arrangören köpte av Via-gruppen för 15 år sedan. Fritidsresor valde sedan att lägga ner Prisma efter flera år av förluster, men det var innan internetkanalen blev helt dominerande.
– Vi har kikat på dynamisk paketering någon gång per år de senaste tio åren. Men det kommer aldrig bli någon core business, utan mer ett komplement för att skapa en one stop-shop, säger Lottie Knutson, kommunikationschef på Fritidsresor.

Inom dynamisk paketering är det hård konkurrens, stor prispress och låga marginaler. Det gäller att komma upp i stora volymer för att få det lönsamt, enligt Lottie Knutson.  
– Det är lönsamheten som styr.  Det är lättare att tjäna pengar där vi kan addera ett unikt mervärde eller där vi har inköpsfördelar, som när det gäller våra egna hotell och flyg där vi kan hålla låga priser, säger Bassam el Mattar, vd på Fritidsresor.
För resebyråer som Ticket blir dynamiskt paketerade resor ett sätt att särskilja sig från charterarrangörerna. Det är också ett segment som växer och utvecklas hos Ticket.
Ticket lutar sig också mot sin senaste Novusundersökning där 38 procent av resenärerna föredrar att resa runt på egen hand och upptäcka flera resmål eller länder under en och samma resa. Upptäckarlusten är störst bland de yngre resenärerna. Nästan hälften av 18–29-åringarna föredrar att resa runt på egen hand och utforska flera resmål eller länder under en och samma resa.
– Idag finns det ett stort fokus på upplevelser, att upptäcka och utforska. Det kan hänga samman med att 80-talisterna växer upp och blir alltmer köpstarka, säger Maria Gertell, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

STS Alpresor har precis nylanserat varumärket Sportresor där dynamisk paketering är grundidén. Arrangören vill nå nya målgrupper som föredrar att boka på egen hand.  Bokningslogiken är att resenären först väljer skidort för att sedan få förslag på flygplatser. Sportresor erbjuder 53 orter,
2 500 lägenheter och 20 olika flygbolag. Till hösten ska det också gå att boka liftkort.
– De flesta andra sajter erbjuder bara hotell- eller flygbokning och när du väl hittar en kombo så är det ofta hotell som ligger i staden där flygplatsen är, inte på skidorten. Vi kan ge kunderna de bästa skidalternativen till bästa pris och vår stora kunskap om Alperna är en konkurrensfördel, säger Peter Johnson, vd för STS Alpresor.

För nätresebyrån Expedia är dynamisk paketering kärnverksamhet. Förra året ökade dynamiskt paketerade resor till Sverige med 20 procent. Det handlade framförallt om tyskar, britter, fransmän, italienare och amerikaner. Med dynamisk paketering går det att kringgå pristransparensen på nätet. En pristransparens som driver försäljning men minskar lönsamheten.
– Med ett paket är det lättare att få fram ett bra erbjudande. Det blir också svårare för konsumenten att jämföra och hotellen behöver inte avslöja sina rabatterade priser, säger Isabelle Pinson, Nordic market manager på Expedia.
Teknikleverantören Travelize har upplevt att intresset från mindre och mellanstora resebyråer att köpa system för dynamisk paketering nästan har försvunnit.
– De stora resebyråerna har tagit över. För mindre aktörer utan bra avtal med bedbanks handlar det om marginaler på 0,5 till 1 procent. Då lönar det sig inte med stora teknikinvesteringar, säger Peter Lindberg, på Travelize.
Nischaktörer med unika leverantörskontrakt kan fortfarande tjäna pengar på dynamisk paketering, enligt Peter Lindberg. Han tycker dessutom att ingen egentligen lyckats med dynamisk paketering fullt ut.
– De klarar att sälja flyg och hotell, men resenärerna vill också boka fotbolls- och musikalbiljetter. Då krävs manuell paketering idag.

Så fungerar dynamisk paketering

Dynamisk paketering handlar om att i realtid undersöka tillgång och priser på främst flyg, hotell samt eventuellt hyrbil och transfer för att sedan presentera ett paketpris för kunden. Flygbiljetterna kommer från gds-er och hotellen från så kallade bedbanks. Även hotellsajter som Booking.com och Hotels.com tillhandahåller hotell till återförsäljare.
Dynamiskt paketerade resor skiljer sig från traditionella paketresor där arrangörerna köper in ett visst antal flygstolar och kontrakterar platser på hotell. Det går också att kombinera realtidsbokning av flyg i kombination med kontrakterade hotell.
Vid dynamisk paketering är ofta inköpspriserna på flyg, hotell och bilhyra lägre än om de skulle säljas var för sig. Normalt blir flygpriser högre ju närmare flygdatumet eftersom flygbolagen vill fylla upp flygen så tidigt som möjligt. Samtidigt vill flygbolagen inte rea ut sista minutenbiljetter. Men vid dynamisk paketering kan flygbiljetter sälja sent till ett stark rabatterat pris, eftersom priset på flygbiljetten paketeras ihop med hotellet.

Fler vill paketera resan själva

52 procent av svenskarna föredrar att sätta ihop sin resa på egen hand, medan 48 procent hellre åker på charterresa, enligt Tickets Novusundersökning som genomfördes i augusti förra året.
– Det råder en ständig växelverkan mellan dessa restyper. Intresset för de olika restyperna pendlar ofta fram och tillbaka beroende på vilken fas i livet man befinner sig i, säger Maria Gertell, kommunikationsansvarig på Ticket.
Av de som föredrar att paketera sin egen resa vill 39 procent kunna vara mer flexibla gällande reslängd, destination för hemresa med mera. Och var femte tycker att det är billigare att sätta ihop sin egen resa.
Det går inte heller att bortse från det faktum att det idag är relativt enkelt att plocka ihop en resa. Ryanairs tidigare strategi att enbart sälja sina billiga flygresor via den egna webbsajten har lärt upp svenskarna att boka resor på nätet. Förra året hade ungefär två tredjedelar av svenskarna i åldrarna 25 till 54 år bokat resor eller boende på nätet. Bland svenskar över 55 år hade nästan hälften bokat resetjänster på nätet, enligt Statistiska centralbyrån. Renodlade recensionstjänster som Trip Advisor och hotellbokningssajternas egna recensioner skapar dessutom trygghet kring att själv göra hotellbokningen.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024