Annons:

Braganza med nytt bolag – ska sälja paket för grupper

Per G. Braathens Braganza har startat ett nytt bolag – Wayday Travel. Affärsidén är att bygga paket för gruppmarknaden som nordiska resebyråer kan sälja.
– Gruppmarknaden är en lönsam nisch, säger Per G. Braathen.

Wayday Travel ligger i startgroparna. Sajten har precis blivit publik och bolaget har börjat bearbeta resebyråer i Norden. Med en bas av anställda hämtade från Sun Hotels ska Wayday Travel skapa paket med hotell, transfer, aktiviteter och annat på framför allt europeiska orter. Paketen erbjuder man nordiska resebyråer som vill kunna sälja bra erbjudanden mot olika grupper – allt från företag och idrottssällskap till privatgrupper.

– Vi har tittat på trenderna bland hotellgrossister, och antingen ska du vara extremt stor, eller en nischad specialist, säger Per G. Braathen.

Hans Braganza sålde Sun Hotels till australiensiska Webjet förra året, just för att man ansåg att Sun Hotels behövde komma in i ett större sammanhang och på så sätt skapa volymer, en förutsättning för bra lönsamhet.

– Wayday gör det som Sun Hotels gör – men bara mot gruppmarknaden.

Bolaget har sin bas på Mallorca och har i dag sju anställda, varav sex tidigare har jobbat mot gruppmarknaden för Sun Hotels. Vd är Ole Fisker, som var ansvarig för grupper inom Sun Hotels.

– För affärsresebyråer som inte är van vid att hantera stora grupper så är det en betydande risk den gången du skickar din största kund ut i världen om det inte funkar. När det gäller grupper är det väldigt mycket hands on. Du måste ha koll på transferbolaget, på en guide, på restauranger och så vidare, säger Ole Fisker.

Alla i organisationen talar nordiska språk för att kunna ge bra service mot resebyråerna och deras kunder.

Per G. Braathen lyfter fram Braganza som garant för kvalitet och långsiktighet.

– Braganza har kapital så vi har kunnat investera i ett bra kontor och har anställda på plats – vi är igång. Till sommaren är vi kanske tio anställda. Vi kan lägga något år innan vi måste börja tjäna pengar.

Hur mycket har ni investerat?
– Det kan jag svara på om tre år. Det är lönekostnaderna som är den stora biten. Men gör vi det här bra når vi kanske break even om ett år, om vi gör det halvbra om två år.

Hur mycket kommer ni omsätta om ett år?
– Det får vi se då.

Ole Fisker berättar att de nu jobbar med att bygga olika paket.

På vilka orter har ni redan nu paket?
– Jag arbetar med att ta fram paket. Vi frågar våra kunder vad de vill kunna sälja. Får vi en förfrågan om ett paket från en kund så har vi det klart inom två timmar, säger Ole Fisker.

Hur jobbar ni, genom att bygga paket som ni erbjuder resebyråer, eller att ni bygger paket efter resebyråernas önskemål?
– Det är en mix, men i de flesta fall är det resebyråerna som kommer till oss och vill ha paket på vissa destinationer.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024