Annons:

Positiv trend för tyska resebyråer

De tyska resebyråerna har brutit den nedåtgående trenden. 2007 ökade så gott som samtliga större resebyråkedjor sin omsättning. Ohotat största resebyråkedjan är Rewe Group före TUI Leisure Travel och Lufthansa City Center. Den största procentuella ökningen bland resebyråjättarna stod dock Carlson Wagonlit för.

Det visar den tyska branschtidningen FVW:s årliga genomgång av den tyska resebyråmarknaden. Förra året omsatte resebyråerna totalt 21, 46 miljarder euro, cirka 20 miljarder kronor, en ökning med 3 procent jämfört med 2006. Den välvilliga världskonjunkturen och den sjunkande arbetslösheten i Tyskland var några förklaringar till uppgången.
Rewe Group, som är Tysklands största privatresebyråkedja, behöll förstaplatsen med sina 4,3 miljarder euro. TUI håller ett fast grepp om andraplatsen med 2,6 miljarder euro, medan värsta europeiska charterkonkurrenten Thomas Cooks resebyråbutiker får nöja sig med en femteplats. Den största renodlade affärsresebyråkedjan är BCD Travel, vars omsättning steg med 1,4 procent till drygt 1,8 miljarder euro. BCD är dubbelt så stort som närmaste affärsresekonkurrent Carlson Wagonlit, som ökade med 15 procent till 900 miljoner euro. Det enda tyska onlinereseföretag som kommer i närheten av de traditionella resebyråerna är Deutsche Bahns onlineverksamhet med sajterna Bahn.de och Start.de med en total försäljning på 757 miljoner euro. Expedia lämnar inte ut några siffror men FVW uppskattar att de ändå kniper en andraplats med cirka 440 miljoner euro.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.