GRAND TRAVEL AWARD 2016

Den 16 februari är det dags för Grand Travel Award 2016 på Grand Hôtel Stockholm. Det innebär traditionsenligt seminarium, prisutdelning och fest under kristallkronorna.

Det är 24:e året som Travel News arrangerar Grand Travel Award. Dagen börjar med seminarium, Travel News Studio, som brukar locka fler än 250 nyckelpersoner från branschens alla delar i hela Skandinavien. Alla som går på Travel News Studio är garanterade plats på kvällens gala, som följer efteråt.

Programmet är inte spikat än, men du kan redan nu försäkra dig om en plats på branschens stora gala. En biljett kostar 1 495 kronor, exklusive moms. Försäkra dig om en plats på branschens gala redan nu.

Köp din biljett här

De nominerade

Charterarrangör

Apollo
Apollo har under 2015 ytterligare konceptualiserat och kundanpassat hotellutbudet på sina destinationer. Samtidigt har man utvecklat sin sajt med förbättrad navigering samt skapat en väl fungerande mobilsajt. Nu skrotar man sin gud – men här är ändå gudagott att vara.

Fritidsresor
Med ett urstarkt varumärke navigerar Fritidsresor skickligt sin marknadskommunikation mot alla kundgrupper. Aktiv produkt- och konceptutveckling bidrar också till framgångarna, och med RIU i hotellportföljen har man fått ett kraftigt utvecklat utbud världen över. Bamsebra helt enkelt.

Ving
Med ett starkt varumärke fortsätter Ving att produktutveckla och nå framgång med hotellkoncept som Sunprime och Sunwing. Tillsammans med en positiv utveckling av sin dynamiska paketering och ett system för kryssningspaket levererar Ving återigen ett rekordresultat. Ett riktigt lyft av Ving.

Specialistresearrangör

Jambo Tours
Med stort fokus på samarbetet med resebyråerna har man skaffat sig en unik position. Satsar träget och målmedvetet på unika upplevelser över hela jordklotet med små grupper, lokal kännedom och minimal miljöpåverkan. Resor på riktigt, liksom.

Springtime Travel
Nischarrangörens utbud av tränings- och hälsoresor står sig fortfarande starkt för att möta både nya målgrupper samt den ökade efterfrågan av aktiva resor. Alltid snabb på att snappa upp nya träningskoncept som ligger i tiden. Vilken formtopp av Springtime.

Swanson's
I ett långvarigt mycket väl fungerande samarbete med resebyråerna fortsätter Swanson's att år efter år leverera en högkvalitativ produkt som ger kunden en helhetsupplevelse utöver det vanliga. The land of the free lockar mer än någonsin.

Tour Africa
Hög kvalitet rakt igenom och samarbeten med lokala aktörer borgar för genuina upplevelser. Välj ett färdigt paket eller skräddarsy ditt eget, kunden har möjligheterna. Lägg till det ett socialt ansvar och du får Tranåsbaserade Tour Africa. Hej Tranås – Hello Africa!

Hotel brand Sverige

Clarion
Genom sitt restaurangkoncept, sin konst, musik och sin design ger Clarion en upplevelse för såväl rumsgäster som lokala gäster. Senast i raden är stilsäkra Clarion Hotel & Congress Malmö Live. Kedjan tar ett brett samhällsansvar; 2015 prisades Clarion Arlanda för sitt fyrverkerifria nyårsfirande "Happy Dog". Det var inget hundår för Clarion.

Elite Hotels
Kedjans förstaklasshotell har alla sin unika historia och speciella karaktär. Hotellen är restaurerade i en kombination av klassisk och modern stil. Målet är att genom en varm och ombonad miljö få gästerna att känner sig som hemma. Elite är klassisk hotelltradition, kvalitet och flärd – ett boende i elitklass.

Radisson Blu
Med devisen "Yes I can" levererar Radisson Blu högklassig service. Kedjan finns i de flesta större svenska städer, med en stilsäker design, känsla för detaljer, välkänt för sin "superfrukost" och med en högkvalitativ konferensprodukt. Tar samhällsansvar bland annat genom engagemang i World Childhood Foundation. Radisson – Yes you can.

Scandic
Scandic växer och förnyar sina hotell i en rasande fart och finns över hela Sverige. Med sina "lobby-vardagsrum" möts gästernas efterfrågan på design och upplevelsemiljö. Nya restaurangkonceptet "Köksbaren" har tagits emot på ett positivt sätt utmed vägarna. Prisat för sitt arbete med mångfald och hållbarhet. Scandic håller i längden.

Hotel brand internationellt

Hilton
Hilton står för en hög och jämn kvalitet över hela världen, vilket ger trygghet hos gästerna oavsett destination. Hotellen passar lika bra för affärsresenären som för familjen, eventet och konferensen. Hela konceptet är baserat på kvalitet. Ihop med bonusprogrammet Hhonors hedrar Hilton sina gäster.

Marriott Hotels & Resorts
Marriott finns representerat globalt och håller en hög standard för såväl affärsresande som familjen på semester. Kedjan har också en mycket bra kongressprodukt på flera hotell och servicen håller en hög och jämn standard, med ledorden "Travel brilliantly". En briljant upplevelse.

Radisson Blu
Radisson Blu fortsätter att expandera i en rasande fart och öppnar både centralt belägna affärshotell och resorts. Genom sin starka närvaro i Sverige och Norden är kedjan ett naturligt val för såväl den svenska affärs- som privatresenären. Levererar högklassig service till sina gäster. Radisson – Yes you sure can.

Biluthyrare

Avis
Med cirka 80 uthyrningskontor har Avis bra täckning i Sverige. Servicenivån är hög världen över och man bemöter alltid kunden personligt och har självfallet dygnet-runt-service om det skulle behövas. Devisen "We try harder" innefattar självfallet kundservice men också miljöarbete. Hårt arbete lönar sig.

Europcar
Europcar finns på cirka 135 stationer i Sverige vilket ger mycket bra täckning. Sticker ut genom 5-minuters-regeln: Är bilen mer än 5 minuter försenad utgår ingen hyra. Europcar har ett starkt miljöprogram som man driver framåt. Med bra driv kommer Europcar långt.

Hertz
Hertz har stark lokal representation i Sverige med 220 uthyrningskontor på 125 orter. Man erbjuder en modern vagnpark med fokus på säkerhet och mycket bra miljöprestanda. Flera kan flera dela bil och därmed minska sin miljöpåverkan genom bilpoolen Sunfleet. Solen skiner på Hertz.

Internationellt kryssningsrederi

Hurtigruten
Rederiet har slagit sig in som en av resebyråernas favoriter under 2015. Avsaknad av lyx och enklare komfort hindrar inte att man appellerar till en allt större kundgrupp som njuter lokalproducerad mat i prestigelös atmosfär med fantastiska vyer. Det ser bra ut från Hurtigrutens däck.

MSC Cruises
Medelhavsnärvaron stärker man ytterligare med uppgraderingar av den befintliga flottan, och med mycket fokus på barnfamiljer. Samtidigt visar dubbleringen av antalet kryssningar från Kuba att MSC på offensiven i Karibien. Full fart framåt på alla maskiner.

Royal Caribbean
Med lanseringen av Harmony of the Seas, världens största kryssningsfartyg, visar rederiet åter på en produktutveckling i världsklass. Lägg till det en ny effektiv säljorganisation med stort fokus på resebyråförsäljningen. Kungligt av Royal Caribbean.

Rederi

Birka Cruises
Rederiet fortsätter sin konceptuella satsning på skärgård och lanserar nu en kryssning längs klassiska Höga Kusten. Kompletterar dessutom med ett nytt koncept med fokus på miljön: Cykel + Kryssning. Birka är inte ute och cyklar.

Viking Line
Viking Line har vidareutvecklat konceptkryssningar med hotellpaket i Östersjöregionen och erbjuder ös och underhållning sju dagar i veckan på nöjespalatset Cinderella. En vikingastark kryssnings- och rederiaktör.

Tallink Silja Line
Med sina rockiga rockfestivaler, party weekends och seniorkryssningar tar Tallink Silja sig in på nomineringslistan i en konkurrensutsatt kryssningsbransch. Det gungar rejält på Östersjön.

Turistland

Dubai (Förenade Arabemiraten)
Bara sex timmars flygresa bort väntar arabvärldens turistmetropol som boomar som ny semesterfavorit för svenskar. 100 procent solsäkert med storslagna resorter och spektakulära turistattraktioner, som världens högsta byggnad Burj Khalifa. The sky is the limit i Dubai.

Kroatien
Kroatiens kust med azurblått vatten är en växande svenskfavorit. Allt fler direktflyg leder vägen till klapperstenstränder för äventyr på landets tusentals öar. Eller till promenader på Dubrovniks världskulturarvsmärkta gator i Game of Thrones fotspår. Kroatien tronar högt hos semesterfirare.

Spanien
Den spanska solen och stränderna kompletteras numera av spännande boutiquehotell, trendiga restauranger och ett överflöd av kultur och natur. Golfare, weekendresenärer och barnfamiljer hittar lätt rätt resa. Spanien är en svensk semesterklassiker som fått en remarkabel revival. Viva España!

Thailand
Svenska resenärer har tagit Thailand till sitt hjärta – och släpper inte greppet. Ett rekordstort utbud av smidiga och billiga flygförbindelser, sol, bad, billig shopping, exceptionellt vänligt bemötande – här hittar alla hittar sitt eget paradis.

USA
USA bjuder på allt från storstadsupplevelser, kultur och shopping till sol och magiska naturupplevelser för såväl trendiga hipsters som nyfikna pensionärer. Nya direktlinjer har fått svenskresandet att booma. Över 400 000 svenskar kan inte ha fel – det finns möjligheter i The land of opportunity.

Utländsk turistbyrå

Estlands turistbyrå
Estlands turistbyrå tänker nytt och rätt. Med sin hyllade sociala medier-kampanjen Epic Estonia och pop up-restauranger med estnisk gourmetmat visar vår baltiske granne att upplevelser är nyckeln för att väcka svenskens reslust. Ett episkt estniskt år.

Spanska turistbyrån
Man syns och hörs – och håller resebranschen sysselsatt genom en stor mängd workshops och aktiviteter. Här händer det alltid något – precis som på La Rambla i Barcelona. Spanska turistbyrån – lika offensiv i Sverige som Real Madrid på Malmö Stadion.

Tyska turistbyrån
Hippa städer som Berlin och Hamburg och aktivitetsresor lyfts med hjälp av nyskapande events och aktiviteter. Tyska turistbyrån jobbar engagerat och med stor hjälpsamhet och förnyar turistbilden av Tyskland bortom lederhosen och Oktoberfest. I Tyskland är det fest alla månader.

Visit Denmark
Visit Denmark håller den danska flaggan högt med ett team som jobbar proffsigt mot bransch, media och konsument. Bilden av danska gemytet och det kontinentala livet på andra sidan sundet lever stark. På vägen över bron stämmer vi upp: Vi er røde, vi er hvide.

Flygbolag Europa

Air Berlin
Allt fler linjer både inom och utom Europa med bra anknytningar till Sverige – Air Berlin står stadigt som ett bra och prisvärt alternativ för svenska affärs- och privatresenärer. Och med flest direktavgångar till Europas hetaste stad Berlin. Vem vill inte vara en berliner?

KLM
KLM är det enda utomnordiska flygbolag som trafikerar tre svenska flygplatser – och inte minst ett lyft för Linköpingsregionen. En viktig och stabil aktör med bra resebyråsupport som tar svenskarna ut i Europa och världen via omtyckta Schiphol. Vi bugar för Kungliga Luftfarssamfundet.

Norwegian
Ett förstahandsval för allt fler Europaresenärer tack vare fler direktlinjer, attraktiva priser, en toppmodern flygplansflotta – och bit för bit utökad lyx för affärsresenärerna. Gratis wifi ombord är fortfarande en USP få konkurrenter matchar. Norwegian surfar på en framgångsvåg.

SAS
Med smidigt priskoncept, nya digitala tjänster, utvecklat lojalitetsprogram, bra support mot resebyråer och med en lång rad nya semesterlinjer i somras håller man greppet om sina travelers. SAS vet hur man flirtar med sina frekventa Europaresenärer. Love is still in the air.

Turkish Airlines
Turkish Airlines satsar offensivt och fortsätter växa i Sverige tack vare utökat linjenät, bra service i alla flygklasser kombinerat med hjälpsam support mot resebyråer. Flygbolaget är en Turkish delight.

Flygbolag interkontinentalt

British Airways
Bolaget satsar offensivt i Sverige med fler avgångar från Göteborg. Den egna terminalen T5 på Heathrow har blivit ett lyft, inte minst för stressade affärsresenärer på väg vidare ut i British Airways globala linjenät. Flygimperiets återkomst.

Emirates
Förutom hög service, marknadens enda förstaklasskabin och 140 internationella destinationer i bagaget har Dubaibolaget inlett ett stort samarbete med svenska charterbolag – och numera kan sydsvenskar flyga superjumbo ut i världen. Emirates går på knock.

Qatar Airways
Prisbelönta Qatar Airways har växlat upp sin svenska offensiv med flera avgångar per dag. Man levererar högklassig service på sina Dreamliners till nya flygplatsen i Doha för vidare färd till 150 destinationer. Sydneylinjen fick i höst svensk resebransch att applådera extra. Da capo!

SAS
Ny långlinje till Hongkong och snart fler rutter till USA, nyrenoverade långlinjekabiner och nya långlinjeplan. Resebyråer uppskattar punktligheten, servicen och supporten. SAS går all in i sin nya interkontsatsning – resenärerna kammar hem vinsten.

Turkish Airlines
Turkish Airlines går från klarhet till klarhet. Även i år utsågs det till Bästa flygbolag i Europa i prestigefyllda Skytraxomröstningen. Tar allt större plats på svenska marknaden tack vare konkurrenskraftiga priser, hög komfort och service samt växande linjenät österut. Österns pärla.

Transport inrikes

Malmö Aviation
En stabil produkt med bra täckning, populär hos både kunder och resebyråer. Satsningen fortsätter på destinationer – men även på klimatvänligt biobränsle. Malmö Aviation ser BRA ut.

Norwegian
Som en frisk västanvind har Norwegian dragit in på den svenska inrikesmarknaden. Med en prisvärd produkt känner konkurrenterna flåset i nacken ­– som när Petter Northug tar rygg på motståndarna. Norrmännen ser starka ut.

SAS
Lojaliteten bland kunderna är stor, vilket visar bolagets styrka. Med bra service och flyg som håller tidtabellen flyger man in i affärsresenärernas hjärta. SAS kvalitet är frekvent för frekventa resenärer.

SJ
Överlägset störst på inrikes resor och i en klass för sig klimatmässigt. Lika destinationstätt som avgångstätt. SJ går ta mig SJutton som tåget.

Årets chef

Annelie Nässén, global försäljningsdirektör SAS
Annelie Nässén har tagit sig till toppen i en stentuff bransch. Med uppdraget att ställa om säljorganisationen leder hon sin arbetsgivare in i framtiden. Från omgivningen hörs bara lovord. Hon får Så Att Säga både SAS affärer och affärsresenärer att lyfta.

Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia
Med ledarskap i fokus navigerar Jesper Söderström i en bransch i snabb utveckling. Han har drivit ett stort förändringsarbete som utmanat gamla sätt att tänka – och fått medarbetarna att spela med. Han är Amadeus egen Mozart.

Magnus Wikner, vd Thomas Cook Northern Europe
I en bransch med låga marginaler levererar Vinggruppen resultat år efter år. Att få en organisation att återkommande lyfta tyder på stort ledarskap. Magnus Wikner ger Ving vingar.

Årets nydanare

Airbnb
2015 var året då Airbnb slog igenom brett i Sverige. Nu har varumärket ledartröjan i den stekheta delningsekonomin. Man ger resenären valfrihet – och hotellen skrämselhicka. Delad glädje är dubbel glädje.

MTR Express
Uppstickaren utmanar SJ på paradsträckan Stockholm–Göteborg. Vapnet är helt nya tåg, vass digital närvaro, bra service och punktlighet. Bra track record av en tågoperatör.

Nollzon
Åk eltaxi till eller från företaget, utan extra kostnad eller administration. Initiativet Nollzon hjälper företag att sänka sin miljöbelastning och lyfter samtidigt elbilsmarknaden. Det kittlar att åka elektrifierat.

Ekoturismpriset

STF Abisko Turiststation
Från ingenting till 6 000 besökare varje vinter. Med norrskensturism har STF Abisko Turiststation utvecklat sin vintersäsong i en av våra äldsta nationalparker. En miljöanpassad och lokalt förankrad utveckling, som bland annat innebär att flera ton renkött köps in från lokala leverantörer och serveras i den KRAV-märkta restaurangen.

Birdsafarisweden
Nya bevingade upplevelser tar plats på Birdsafariswedens meny. De senaste åren har utbudet utökats med duvhök, örnar och svarttärna, och den gracila tärnan lockar bland annat kungligheter till Västmanland. Grunden är ett brett nät av lokala guider, samverkan med olika boenden och allt fler gömslen för fotografering och nära upplevelser.

Everts Sjöbod Grebbestad
Everts Sjöbod Grebbestad har tålmodigt utvecklat sin verksamhet kring hummersafari, ostronprovning och krabbfiske till en av de främsta på västkusten. Otaliga journalistbesök har resulterat i kittlande reportage i en lång rad internationella tidningar och för ett par år sedan kunde bröderna Karlsson äntligen inviga sitt eget boende i sjöboden vid båtbryggan.

Årets digitala pris

Fritidsresegruppens smartband
Fritidsresor använder digital teknik i fysiska miljöer för att ge sina kunder bättre servic – samtidigt ger det tidsbesparing för personalen. Gästerna kan använda sitt smartband som hotellrumsnyckel, för att betala mat och dryck och hålla koll på utgifterna via en app. Fritidsresors smartband är ett steg i rätt riktning för att curla sina gäster.

Mtrexpress.se
En enkel, avskalad webbplats som gör det den ska: ger kunderna en intuitiv bokningsupplevelse. En pedagogisk funktion för att välja sittplats, möjlighet till smart merförsäljning av till exempel sätet bredvid och tydlig information vid eventuella störningar fungerar bra. Extra plus att tågvärdarna genom den valda lösningen inte behöver se passagerarnas biljetter.

Sunwingföräldrar
Ving visar mod och testar sig fram i den digitala världen, med allt från en app för Apple TV till 360-gradersfilmer – och ibland blir det riktigt bra. På nätforumet Sunwingföräldrar svarar såväl utvalda Vingföräldrar som allmänheten på frågor om resor. Det skapar ett personligt tilltal och trovärdighet. En smart lösning som ger bra service samtidigt som Ving tar in diskussionen i den egna kanalen.

Så här gör vi

En jury har nominerat kandidaterna i de olika klasserna. För Travel News räkning genomför marknadsundersökningsföretaget Fürst Scandinavian Research Sveriges sedan en undersökning bland resebyråer. Närmare 600 resebyråanställda samt 600 från övriga resebranschen över hela Sverige betygsätter de nominerade företagen utifrån tre kriterier: support/service, produktkvalitet och utveckling samt marknadsaktiviteter/reklam. Betygen har sedan viktats till en slutpoäng. De 1 200 utvalda har kontaktats via e-post och därefter svarat på frågorna via webben.

Undantag gäller för följande klasser:

Årets chef, röstas fram av 50 ledare i branschen.

Årets resesäljare nomineras av Travel News läsare och utses sedan av Travel News redaktion ihop med Resebranschens seniorer.

Ekoturismpriset utses av Ekoturismföreningen.

Årets nydanare utses av Grand Travel Award-juryn.

Årets digitala pris nomineras av Travel News läsare och utses av den digitala juryn.

Grand Travel Award-juryn

Pernilla Dorch, leverantörsansvarig HRG Nordic, juryns ordförande

Håkan Andersson, försäljningschef butiker Ticket

Leo Olsson, Head of First Card

Caroline von Perner, regionchef Resia

Katarina Myrberg, före detta chefredaktör Travel News

Daniel Hirsch, tf chefredaktör Travel News


Juryn för det digitala priset

Annemarie Gubanski, Taktikon

Hanna Kastås, Bazooka

Marcus Moeschlin, Ticmate

Daniel Hirsch, Travel News