Annons:

Analys: Är det okej att ljuga för att locka turister?

Så blev Julias hemstad en av världens ledande turistdestinationer.

Känner du till krogen The Shed at Dulwich i London? Den blev framröstad på TripAdvisor till Londons bästa krog. Det är bara ett enda problem med krogen, den finns inte. Bakom kuppen ligger förstås en journalist: VICE’s Oobah Butler. Det tog honom åtta månader och hundratalet falska recensioner för att bygga upp hajpen. Exakt hur det gick till kan du se här.

Jag tycker detta är intressant på flera plan. Det mest uppenbara är förstås att alla system, speciellt de vi kallar sociala medier, går att manipulera. Fejknews finns överallt och bara det du har sett med dina egna ögon finns faktiskt. På The Shed at Dulwich’s hemsida finns vackra matbilder och kittlande texter om maten. I verkligheten är det snabbmat på helfabrikat.

Det andra är att The Shed at Dulwich är en drift med alla foodiesar. Ju färre stolar en krog har desto hetare tycks den bli. En snabb titt på svenska White Guide topplista visar att knappt någon av de tio bästa krogarna i landet har fler än 20 platser. Att få bord på någon av dessa är i klass med att bestiga Mount Blanc. Ytterst få går i mål. The Shed at Dulwich gick bara att boka genom tidsbeställning och de första åtta månaderna var det alltid fullsatt…

Den tredje aspekten är att för att sälja en plats eller krog behöver du en god historia. Att den är god är mycket viktigare än att den är sann. Ett bra exempel är den romantiska staden Verona. Hit kommer varje år 40 miljoner turister för att vandra i Romeo och Julias fotspår.

Denna våg kom igång i början på 1900-talet tack vare en film om det olyckliga kärleksparet som blev väldigt populär. Det var bara ett problem när turisterna började välla in i staden. I huset där man sade att Julia hade bott fanns ingen balkong. För att turisterna inte skulle bli besvikna satte man upp en balkong. Den balkongen är alltså precis lika mycket fejk som The Shed at Dulwich, men vad gör det?

Ingenting.

I den bästa av världar kanske det slutar med att The Shed at Dulwich öppnar på riktigt och blir en anledning för några att söka sig till södra London. Jag blir i alla fall sugen på att åka dit. Att sagor är minst lika viktiga som fakta för att driva turistutveckling torde inte vara en nyhet för någon.  

2 kommentarer

  1. Ulrika Ottergren Ståhl: Detta ska jag visa för mina elever på turismlinjen i Falkenberg - en riktigt bra tankeväckare!! Ulrika DBGY FBG
    • Redaktionen: Tack. Kul att höras deras åsikter.
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024