Annons:

Ewa Lagerqvist: ”En egen dag för kvinnor borde vara överspelat”

Det här är den sista intervjun när Travel News uppmärksammar den internationella kvinnodagen.

Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden sedan nio månader. Börjar du bli varm i kläderna på nya jobbet?

– Jag tycker att det går bra. Jag har en lång bakgrund i rese- och besöksbranschen och det känns fantastiskt att få arbeta med varumärket Sverige. Vårt uppdrag är att locka hit utländska turister och marknadsföra Sverige tillsammans med våra partners. De digitala möjligheterna gör att vi kan kommunicera med hela världen men vi har egen representation på nio marknader .

Vem är mest intressant?

– Det nya och spännande idag är att jobba för en global uppmärksamhet som ska komplettera det vi gör i enskilda länder. Tyskland, Norge och Danmark är stora marknader volymmässigt, men också exempelvis USA och Kina är intressanta marknader utifrån sin starka tillväxt.

Hur många kommer hit?

– 2017 registrerade Tillväxtverket totalt 16,2 miljoner övernattningar från utlandet på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och privat förmedlade stugor och lägenheter. Det var alltså en ökning med 4,2 procent sedan 2016. Övernattningar hos släkt och vänner och via till exempel Airbnb ingår inte i den officiella statistiken i dag.

Hur kommer detta att öka tror du?

– Vi jobbar med marknadsföring och gör ingen prognos, men vi hoppas på en fortsatt positiv trend.

Ni är med på ITB-mässan pågår nu i Berlin, varför?

– Vi har en Sverigemonter med 23 utställare från svensk besöksnäring. Vi har ett gemensamt tema: svensk natur och vi använder oss bland annat av vår kampanj The 72 Hour Cabin som vi gjorde i september 2017 och som gick mycket bra. Vi bjöd in fem representanter med stressade yrken från olika marknader och lät dem bo i ett glashus på en ö i Dalsland . En polis, taxichaufför och en eventkoordinator, bland andra fick tillbringa tre dygn i vacker natur utan att koppla upp sig, bara koppla av, koka kaffe över öppen eld, paddla kanot och annat som vi svenskar gillar att göra i naturen. Efteråt mätte läkare från Karolinska deras värden förbättrades med i genomsnitt 70 procent jämfört med tre dygn tidigare. Att resa till Sverige kan alltså påverka hälsan på rätt sätt. Vi gör en liten variant av detta på mässan.

Har du någon åsikt om flygskatten?

– Nej. Vi är ingen lobbyorganisation utan marknadsför Sverige utomlands. Det handlar inte bara om stora kampanjer, mycket arbete läggs på att bereda vägen för högre kännedom om Sverige. Några exempel på det är hemsidor på rätt språk och att PR-kontakterna ska vara rätt.

Frantzén i Stockholm fick nyligen tre stjärnor i Guide Michelin, har det haft någon effekt på resande till Sverige.

– Det är för tidigt att säga, men det är bara att gratulera.

Denna intervju görs med anledning av internationella kvinnodagen, vad betyder den för dig?

– Det här kanske låter lite väl politiskt korrekt, men idag 2018 borde en egen dag för kvinnor vara överspelat. Vi borde först och främst tänka på att vi alla är människor och vill ses och mätas efter hur vi är som personer och vilken kompetens vi har.

Avslutningsvis, har du någon nyhet att bjuda på?

– Nej, inte just idag. men du passar väl på att besöka vår monter och mäta ditt välbefinnande efter en stund i den svenska naturen?

Kommentarer är stängda.