Annons:

Regeringen satsar på Sverige som designland

Nu satsar regeringen på svensk design. Näringsdepartementet satsar 28 miljoner på att utveckla och stärka svensk design utomlands.

Näringsdepartementet satsar 28 miljoner kr från 2016 till 2019 på den internationella marknadsföringen av Sverige som designland. Uppdraget ges till Visit Sweden i samarbete med näringslivet inom design, mode och arkitektur.

– Design är en stark profilbärare av det svenska varumärket. Vi och våra samarbetspartners är redo att sätta igång arbetet omgående för att öka tillväxten för Sverige, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden i ett pressmeddelande.

Enligt en nulägesanalys som Visit Sweden har gjort tillsammans med Svensk Form, Association of Swedish Fashion Brands, Sveriges Arkitekter och Trä- och Möbelföretagen har Sverige potential att stärka sin internationella position inom designverksamheten.

Med satsningen vill man också att fler ska åka till Sverige för att uppleva och konsumera just svensk design.

– Jag ser att detta kommer att gynna inte bara designbranschen, utan tillväxten i stort, både för export och inhemsk konsumtion, säger Ewa Kumlin, vd på Svensk Form.

Kommentarer är stängda.