Annons:

Visit Sweden förnyar i toppen

Visit Sweden har bildat nya avdelningar och rekryterat nya personer till sin ledningsgrupp. Syftet är att den nya organisationen ska ”inspirera framtidens internationella resenärer”. Det framgår av ett pressmeddelande.

Visit Sweden anpassar nu organisationen för att, som det heter, ”möta konkurrensen om framtidens resenärer genom att engagera dem med inspiration på digitala plattformar”.
Den tidigare marknadsavdelningen delas i två nya avdelningar: Traveller Experience och Brand and Strategic Communications. Avdelningarna ska skapa nya kommunikationskoncept och större engagemang för Sverige som resmål hos den utländska målgruppen, respektive utveckla den strategiska kommunikationen för varumärket Sverige, skriver Visit Sweden i ett pressmeddelande.

Ledningsgruppen utökas med fyra personer:

Jennie Skogsborn Missuna tillträder som CXO och ny chef för affärsområdet Traveller Experience med ansvar för kommunikation om destinationen Sverige med den internationella målgruppen. Hon kommer senast från Scandic Hotels där hon ledde ett omfattande digitalt transformationsarbete i rollen som global e-handels- och marknadschef. Jennie Skogsborn Missuna har tidigare även varit vd för Keybroker och har lång erfarenhet av affärsstrategi, marknadskommunikation och digital utveckling.

Michael Persson Gripkow blir chef för affärsområdet Brand and Strategic Communications med ansvar för strategisk kommunikation och varumärket Sverige samt Visit Swedens programuppdrag. Han kommer tidigare bland annat från en tjänst som marknadsdirektör på Swedavia och har även varit marknadskommunikationschef för Volvo Cars och Absolut Vodka.

Tina Olsson blir chef för Corporate Change and Relations med ansvar för bolagets förändringsarbete, samhällskontakter och företagskommunikation. Tina har under flera år på Visit Sweden ansvarat för strategisk utveckling och har lång erfarenhet av besöksnäringen.

Johannes Nilsson tillträder som tf chef för Corporate Operations Support under Kristina Ösunds tid som tf vd för Visit Sweden. Johannes kommer närmast från en roll som regionchef på Lernia.

Rekrytering av vd pågår.

2 kommentarer

  1. Freedomtravel.se: Jag önskar er lycka till och jag hoppas få se mer kraft och strategi från Visit Sweden. Jag och min fru driver Sveriges största reseblogg och vi marknadsför Europeiska länder för den svenska publiken. Jag vill gärna se att ni bjuder in utländska bloggare för att marknadsföra Sverige precis som Finland gör. Varje år på Matka så är det blogg konferens där 100-300 bloggare från 50 länder träffas med pre & post tour med allt man kan göra i Finland. Vi bloggare har haft stor inverkan på att Finland finns på vinter kartan. Det här fortsätter år efter år och Finland tar marknadsandelar från Sverige. Det finns självklart många olika områden som ni måste arbeta på men bloggarna når ut i stugorna.
    • Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden: Hej, tack för intressant kommentar. Så klart vi jobbar med bloggare - är det ok om vi slår en signal och berättar hur? Hälsningar,