För att synliggöra Sverige i det digitala kommunikationslandskapet och konkurrera om framtidens resenärer initierade Visit Sweden en översyn av verksamheten redan 2015. Arbetet har lett fram till att Visit Sweden nu strukturer om sin verksamhet för att, som det heter, ”öka fokus på digital marknadsföring av Sverige och svenska upplevelser, samt att effektivisera Visit Swedens marknadskommunikation tillsammans med svensk besöksnäring”.
Den nya strategin innebär bland annat att Visit Sweden omprioriterar marknadsföringsarbetet till större marknadsövergripande kampanjer och färre utlandskontor. Följden blir en neddragning av personalstyrkan med cirka 15 personer. Bolagets kontor i Italien, Finland och Ryssland stängs.
– Det är tråkigt att behöva lämna ett sådant här besked till berörda medarbetare, men samtidigt är detta nödvändigt för att möta behovet hos framtidens resenärer så att det bidrar till en växande svensk besöksnäring, säger Kristina Ösund, tf vd på Visit Sweden.
Omstruktureringen i bolaget påverkar inte de stora affärssamarbeten som Visit Sweden har med partners, och det gemensamma marknadsföringsarbetet fortsätter med fokus på större marknader och nya digitala arbetssätt.
De marknader där Visit Sweden fortsatt har utlandskontor är Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, Spanien, USA och Kina. Indien bearbetas som tidigare med representation på plats i landet.