Annons:

TN panelen tycker till om Google och resestress

Fyra branschpersonligheter får svara på aktuella frågor i resebranschen.

1. Hur ser Googles roll i resebranschen ut i framtiden?

Yvonne Sörensen, vd Berns
– Google står för 67 procent av allt sök i världen och har utvecklat utmärkta speciella söktjänster för flyg och hotell. Googles söktjänster gör att hotell kan få fler direktbokningar i konkurrens med onlineresebyråer.

Jörgen Karlsson, Nordenchef American Express Meetings & Events
– Google kommer definitivt att ta en allt mer aktiva roll och använda all information och verktyg de har till att flytta sina positioner närmare slutkonsumenten. För Google gäller det att bevisa att man har en stark relation med sina kunder. De kommer att bli en tydligare konkurrent till såväl metasajter som internetresebyråer.

Jari Virtanen, vd Stena Line Travel Group
– Alla tecken tyder på att de kommer att närma sig konsumenterna mer och mer, endera direkt eller via partners. Frågan är hur deras trovärdighet totalt sett påverkas när kunderna förstår att de i framtiden är allt annat än en sökmotor.

Knut Solberg, vd Malmö Aviation
– Detta är inte mitt starkaste område, men utifrån vad jag förstår kommer det arbete som Google Search gör på området att göra att mellanled i resedistributionen kan påverkas och eventuellt få större utmaningar.
 

2. Nu ger sig nästa arabiska jätte, Emirates, in i Sverige – hur ska det gå?

Yvonne Sörensen, vd Berns
– Bra sätt att ta sig österut på. Kommer nog att gå bra!

Jörgen Karlsson, Nordenchef American Express Meetings & Events
– Dubai i sig är en intressant destination och de har ett attraktivt utbud av vidare destinationer så det kommer att gå bra för Emirates att fylla sina flyg, men ovisst till vilka snittpriser. Det kommer att innebära bättre möjligheter för resenärerna att hitta billiga biljetter till Sydostasien eftersom konkurrensen ökar.

Jari Virtanen, vd Stena Line Travel Group
– Hur det går beror nog mycket på hur de lyckas sy ihop sitt linjenät utifrån den skandinaviska kundens perspektiv. En sak är dock klar och det är att det inte råder något tvivel om huruvida de har solida ägare eller inte …

Knut Solberg, vd Malmö Aviation
– Nya företag som kommer in tillför generellt ökad konkurrens och Emirates har liksom andra flygbolag från samma region visat att de är konkurrenskraftiga både på kvalitet och pris i det linjenät där de opererar.
 

3. Vad blir du mest stressad över på affärsresan?

Yvonne Sörensen, vd Berns
– När det tar lång tid genom security och du är på väg att missa planet, och när det inte finns gratis wi-fi eller bara wi-fi med långa koder på hotellrummet.

Jörgen Karlsson, Nordenchef American Express Meetings & Events
– Oerfarna resenärer i allt från incheckning, säkerhetskontroller, i flygplatsbutiker och boarding gör mig stressad, det är nog något jag själv behöver jobba med. Men jag upplever också att brist på information vid framför allt förseningar skapar stress och det behöver flygbolagen jobba med.

Jari Virtanen, vd Stena Line Travel Group
– Eftersom jag är en fullvuxen man på två meter så måste jag säga pitchen, det vill säga avståndet mellan stolarna eller om jag inte lyckats få en gångplats. Kort anslutningstid är inte heller bra för blodtrycket.  

Knut Solberg, vd Malmö Aviation
– Jag har gjort mellan 4 000 och 5 000 enkelresor i mitt yrkesverksamma liv och har således passerat den punkt där jag blir stressad av att resa. Normalt är det så att de problem som uppstår ligger utanför min kontroll och då är det ingen idé att bli stressad. Då är det bättre att använda energin på att antingen finna lösningar på egen hand eller att utnyttja tiden effektivt på andra uppgifter.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024