Annons:

Skyltläraren ersätter skidläraren på Blue Mountain

Blue Mountain Resort i Ontario tar det nya greppet att ge skid- och snowboardinstruktioner via skyltar. "Revolutionerande för branschen", beskriver resortens Becki Relihan det. Men kan en skylt vara lika effektiv som en instruktör? Text: Janne Sundling

En bit över 20 500 människor lärde sig att åka skidor och snowboard på Blue Mountain förra året. Den här säsongen räknar de med 23 000.
Men istället för att en instruktör lära ut grunderna uppmuntras nykomlingar att köpa in sig i resortens Snow How Self-Learn-program. Ett paket som inkluderar liftkort, hyra av utrustning och instruktioner via fem höga skyltar. De är placerade i hela inlärningsområdet med bilder och detaljer om hur man reser sig när man faller, hur man stannar, hur man svänger och så vidare.
Becki Relihan säger att skidlärare kommer att hjälpa nybörjare som de ser kämpa vid en skylt och ge korta tips. Men Snow How-nybörjare förväntas arbeta i sin egen takt den första dagen och vid nästa besök, erbjuds de rabatter för privatlektioner med instruktörer. Eller också välja personliga lektioner från början.

Men surnar inte instruktörerna till när de ersätts av skyltar?
Perry Schmunk, vd för Canadian Ski Instructor Association, säger att organisationen försöker kompensera för den 41 procentiga nedgången av skidlärare som lämnade under pandemin. Han noterar att det självstyrda tillvägagångssättet är bättre än ingen hjälp alls.
– För nybörjaren är det främsta målet att få dem fast. Om det är den första upplevelsen på berget, då kan det bli en livslångt intresse. Allt som hjälper till att få in folk i sporten vinner vi alla på, säger han till The Globe and Mail.
Blues skyltliknande undervisning började under pandemin när blandade grupplektioner inte var tillåtna och ändå var fler människor än någonsin ute efter att lära sig en ny friluftsverksamhet. Som den största skidorten närmast Greater Toronto har Blue Mountain länge varit en favoritplats för nybörjare.
Snow How-programmet erbjuder nybörjare rabatterat inträde, från cirka 750 kronor per dag.
Det finns planer på att förstärka skyltinstruktionen med översättningar till Punjabi, franska, mandarin och kantonesiska nästa säsong. I år kommer QR-koder att erbjuda extra hjälp med videoklipp.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024