Annons:

”Bussbranschen kommer att återhämta sig snabbast”

Flygen, hotellen, restaurangerna – många branscher inom reseindustrin har högljutt vittnat om kriserna och förlusterna. Bussbranschen har även den drabbats hårt, men om dess vedermödor har det talats lägre.

Göran Grell, delägare i RK Travel Group i Göteborg som är Nordends största grossist för gruppresor, har god inblick i bussbranschens situation.

Kan du ge en lägesrapport från bussbranschen just nu?

– Det är som hos alla andra researrangörer och resebyråer. Blodbad. Alla har noll försäljning, eller snarare negativ försäljning. Det är fler som bokar av än som bokar på. Permitteringar, uppsägningar, kostnadsjakt och försök att hitta likviditet. Den som inte säger att det gäller deras business ljuger, är världsfrånvänd eller har en unik nisch som, i alla fall jag inte jag har sett ännu…

Kan du utveckla?

– Turistbussbranschen specifikt har det lite extra tufft eftersom kunderna tillhör kategorierna ”gott vuxna” och ”det grå guldet” och därmed är i riskgruppen för att smittas. Det gör att de är extra försiktiga. Å andra sidan så jobbar vi framför allt med närresandet och när reseefterfrågan väl sätter fart så har vi en stor möjlighet. Att bussa tillsammans är dessutom både trevligt, extremt miljövänligt i förhållande till samtliga andra trafikslag.

– En ny buss som är fullastad med 57 glada resenärer och kör på motorväg i 90 km/h drar 1,8 liter per mil. Det är unikt och har framtiden för sig. Sen har ju många av våra arrangörer även flygbaserade produkter och kryssningar. Där kommer efterfrågan ta lite längre tid innan den kommer tillbaka.

Är hela sommaren körd för er del? För den svenska bussbranschens del?

– Absolut inte. Närresandet i avstånd och kortresandet i tid kommer att fungera bra om nu det där förbaskade viruset försvinner. Förmodligen sätter då försäljningen fart med en boom. Om inte, så sällar vi oss till övriga resebranschen, vilket innebär i princip noll-resande och fortsatt gnetande.

Finns det en kick-start-plan när coronarestriktionerna släpper? Hur snabbt kan ni dra igång verksamheten igen och vad är det viktigaste för att lyckas?

– Vi kan göra det momentant. Produktionsmässigt så kommer vi vara först ute. Vi behöver noll ställtid. Bussgubbarna registrerar på sina bussar på dagen och sen rullar hjulen igen. Hotell, aktiviteter och utflyktsmål finns. Får vi bara kunderna att resa så jäklars…

Hur har coronapandemin påverkat RK Travel Group – rent ekonomiskt? Och hur ser det ut för personalen?

– Vi lever i symbios med våra kunder. Vår budget för året är 475 miljoner kronor med resultat som skulle varit all-time-high. Vi låg on-target till den 10 mars. Sen kom det något emellan….  Vårt worst-case senario (vilket det tenderar att bli…) är 100–125 miljoner kronor i omsättning och ett minusresultat på maximalt 10 miljoner kronor. Vi har en mycket stark finansiell ställning, banker som backar oss till 100 procent, ett fantastiskt gäng och Sveriges mest aktivitetsdrivna ägare. Så vi kommer att både överleva, kunna stötta våra kunder på många sätt och komma ut ännu starkare ur detta när dammet har lagt sig.

Stämmer det att bussbranschen efterfrågar konkret hjälp från staten med de garantier som finns i Paketreselagen? Vilka faror ser du med det befintliga garantisystemet?

– Vi stöttar Didrik Von Seth och SRF:s förslag till 100 procent. SRF gör ett fantastiskt jobb och har både en bra röst som konkreta handlingskraftiga förslag. Det befintliga garantisystemet är skapat i en annan anda, syfte och med en helt annan spelplan än den vi nu har. Den måste reformeras och SRF:s förslag som lades fram igår är både framåtlutat och riktigt.

Har du något gott råd till busskollegor landet över att dela med dig av?

– Håll ut. Kämpa på, det vänder. Bli inte en fånge i nuet! Om nu detta elände kan gå så fort på en sketen månad, vad kan inte då hända på en månad framåt? Vi behöver perspektiv. Orka titta framåt. Se på det ljusa. Se möjligheter.

 

Göran Grells mantra ”ett hot – fem möjligheter” – fråga dig själv följande:

1. Kommer alla att sluta resa nu?
2. Kommer ingen av dina kunder hitta tillbaka till dig, trots allt jobb, slit och service du och ditt gäng har givit dem de sista åren och den senaste tiden?
3. Har du en bra produkt?
4. Har du lojala kunder som gillar dig och ditt bolag?
5. Kommer det en morgondag?

Görans facit: Svarade du nej på alla frågor ovan: ring Ackordscentralen. De kan hjälpa dig vidare. Svarade du ja på någon av ovanstående frågor? Bra. Låt oss fokusera vår energi och engagemang framåt.

 

 

En kommentar

  1. Rolf Svahn: Heja Göran, Tänk hur välden skulle se om vi hade flera av Görans kaliber. Jag känner dig väl och vet att det är mer än ord i det du svarar på frågorna. Dessutom, när vi hade finanskrisen 2008 - 9 så var det bolag (stor och små) som hade ekonomiska problem. Medan konsumenterna fanns där. Nu är det konsumenterna som tvingas svika. Men de har både pengar och planer kvar. Jag är övertygad om att Göran har rätt när han säger att efterfrågan svänger fort tillbaka, när TV och andra media börjar rapportera om en minskande grupp av smittade. Till dess får vi sitta hemma men efter det då blir det resa av. Strand 200403 Rolf Svahn
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024