Annons:

Corona ger flexiblare av- och ombokningsregler vid utlandsresor

I och med oron för coronaviruset och den effekt som detta ger på nybokningar av resor med avresa inom de närmaste månaderna, erbjuder nu flertalet reseaktörer mer generösa av- eller omboknings-regler vid utlandsresor. Resenärerna kan känna sig trygga att boka sin resa, men ha optionen att ändra sig senare. I de flesta fall gäller de nya reglerna vid nya bokningar, med vissa undantag, enligt ett pressmeddelande från Ticket.

– Coronavirusets spridning innebär just nu en osäkerhet, vilket gör att fler resenärer än tidigare har avvaktat med att boka sin vår- eller sommarresa. Med dessa nya flexibla och generösa om- eller avbokningsmöjligheter kan man boka in semesterresan, utan att behöva oroa sig för att behöva ställa in utan att få pengar tillbaka, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

I takt med att coronaviruset under den senaste månaden har fått spridning utanför epicentrum i Kina har efterfrågan på utlandsresor sjunkit, men däremot har efterfrågan på av- och ombokningsbara utlandsresor istället ökat. Fler och fler svenska resenärer väljer att boka flexibla biljetter, eller lägga till speciella av- och ombokningsprodukter.

– Vi har sett en tydlig ökning i efterfrågan på vår produkt TicketGaranti, som ger resenären möjlighet att av- eller omboka utlandsresan av vilken anledning som helst, upp till tre timmar innan avfärd. Detta ger en viktig trygghet, säger Katarina Daniels.

Av- och ombokningsregler för nya resebokningar

Avbokningsbar biljett innebär rätt att ställa in resan och få pengar tillbaka, ombokningsbar biljett innebär rätt att ändra resans datum.

Följande flygbolag tar inte ut någon ombokningsavgift (vid ombokning till dyrare flygbiljett betalar resenären mellanskillnaden):

  • Air France/KLM: nybokningar t o m 31 mars, för avresor t o m 31 maj.
  • British Airways: Ingen ombokningsavgift på nybokningar t o m 16 mars, för samtliga avresor.
  • SAS: nybokningar t o m 19 mars, för avresor t o m 31 augusti.
  • Singapore Airlines: nybokningar t o m 31 mars, för samtliga avresor.
  • Thai Airways: nybokningar t o m 31 mars, för avresor t o m 30 september.
  • Turkish Airlines: nybokningar t o m 24 mars, för avresor t o m 31 december.
  • Qatar Airways: nybokningar t o m 27 juni, för avresor t o m 30 juni.

Följande charterbolag tar inte ut någon ombokningsavgift (vid ombokning till dyrare resa betalar resenären mellanskillnaden):

  • Apollo: nybokningar t o m 31 mars, fri ombokning fram till 14 dagar innan avresa på alla resor med avresa mellan den 13 april – 4 oktober.
  • Detur: nybokningar t o m 31 mars, fri ombokning fram till 14 dagar innan avresa för samtliga resor.
  • TUI: nybokningar tillsvidare, fri ombokning fram till 14 dagar innan avresa på alla resor med avresa mellan den 1 april – 31 oktober.

Följande charterbolag tar inte ut någon om- eller avbokningsavgift (vid ombokning till dyrare resa betalar resenären mellanskillnaden):

  • Airtours: nybokningar t o m 31 mars, öppet köp (full återbetalning) för avresor t o m 31 oktober fram till 28 dagar innan avresa.
  • Ving: nybokningar tillsvidare, fri av- eller ombokning på alla resor med avresa fram t o m 31 oktober.

2 kommentarer

  1. Charlie: Saknar en hel del flygbolag som också erbjuder ombokningar/refund etc.......verkar mest en reklam för Ticket. Om ni ska nämna flygbolag så ska ALLA som erbjuder ombokningar etc vara med eller inte.
  2. Linda: Det beror på att den hör texten är direkt tagen ut Tickets egna blogg.
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024