Annons:

Annons:

Detta är viktigast för affärsresenärerna

Affärsresebyrån Egencia presenterar nu resultatet från en undersökning där fler än 5 500 affärsresenärer har fått tycka till om vad som är viktigast i sitt affärsresande. Allra högst värderas bekväma restider, direktflyg och bra läge på hotell. Detta anses viktigare än personliga bekvämligheter eller fördelar som till exempel att resa i business class eller att tjäna lojalitetspoäng.

– Vi har gått vidare från tiden då varje öre räknades och tanklösa kostnadsbesparingar var standard när det kom till affärsresor, säger Wendy White, vice president of marketing på Egencia. Självklart förväntas reseansvariga fortfarande leverera besparingar, men insatsen är idag mycket högre. Det är företagskulturen, varumärket och kapaciteten att attrahera och behålla talanger som är nyckeln till framgång och tillväxt. Det här är reseansvariga idag medvetna om och därför utformas reseprogrammen för att spela en avgörande roll i skapandet av företagskulturen.

Bekvämlighet för resenärerna

Affärsresenärerna uppmanas att boka bekväma alternativ som sparar tid och ger möjlighet till vila och återhämtning. Nästan en tredjedel (29 procent) vill ha möjlighet till direktflyg och 22 procent föredrar bekväma flygtider. Överlag visar undersökningen att de tillfrågade vill välja de tider som stämmer bäst överens med deras egna schema och kalender (30 procent).  Man föredrar hotell med bekvämt och säkert läge (31 procent). Att göra något för företagets bästa är också viktigt, 23 procent anser att det är av högsta prioritet att utföra bokningen inom ramen för företagets resepolicy, följt av att göra en bra deal genom att få ett bra pris (14 procent).

Kontroll och eget ansvar för affärsresenärer

De tillfrågade anser att den viktigaste delen i ett reseprogram är möjligheten att själv kunna kontrollera bokningen (48 procent) – från grundbokning till att kunna göra nödvändiga ändringar. Vilket ställer krav på att de har tillgång till användarvänliga verktyg för att göra det enkelt för resenärerna att hantera sina bokningar. Om än inte lika viktigt men ändå värt att nämna är önskemålet om specialiserad kundservice (15 procent).

De allra flesta affärsresenärerna är måna om att göra rätt, 82 procent bokar alltid inom företagets resepolicy. Frankrike, Tyskland och Sverige är de länder som ligger i topp med 87 procent av bokningarna som stämmer överens med policyn jämfört med endast 62 procent  i USA. Den vanligaste orsaken till att en resa bokas utanför resepolicyn är att resan inte kan bokas med tillräcklig framförhållning för att möta policyn. Detta hävdas av hela 49 procent globalt men endast av 23 procent i Sverige.

Det affärsresenärer klagar mest på i reseprogrammen är prisrestriktioner och deras påverkan på kvalitet när det kommer till boende (31 procent), följt av begränsade möjligheter att uppgradera (15 procent). Att inte kunna addera förmåner som tillgång till lounge eller snabbare säkerhetskontroll hamnar också i topp tre när det gäller klagomål i USA, Storbritannien, Tyskland och Sverige.

Undersökningen baseras på svar från de 5 545 Egencia-användare i Nordamerika, Europa och Asien som deltog i undersökningen som genomfördes i maj 2018.

En kommentar

  1. Kenne Jönsson: Man ser tydligt i artikeln att man pushar för självbokningsverktyg men det som de flesta klagar på kommer förmodligen aldrig att kunna lösas genom dessa verktyg. Där handlar det istället om den professionelle affärsresebyråmedarbetarens kunskap att veta hur du löser detta. Det kan vara allt från att veta vilka kort som ger dig tillgång till lounge samt att veta hur och när det finns möjlighet att man betalar sig in i lounge. Visst är en app där du får känslan av att ha kontroll bra men som alltid så när det strular kan appen inte hjälpa dig utan då är det samtalet till din resebyrå och medarbetarens kompetens outstanding.
    Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

1 KOMMENTARER ÖPPNA
Birka söker kommunikatör
Sista ansökningsdag:
2 november 2018
Account Manager och Projektledare till Ski Unlimited
Sista ansökningsdag:
9 november 2018
Flight Operations Manager till Maxli Travel Group
Sista ansökningsdag:
25 oktober 2018
Säljare till Stockholm City Conference Centre
Sista ansökningsdag:
19 oktober 2018
Sheraton söker Marketing Specialist
Sista ansökningsdag:
9 november 2018