Annons:

Dansk dom kan bli dyr för Europas flygbolag

Primera Air förlorade i dag i Danmarks högsta domstol och blir därmed ersättningsskyldig till passagerare för två försenade flygningar. Domen kan påverka flygbolags skyldighet att kompensera resenärer inom hela EU, skriver check-in.dk.

Rättegången i Danmarks högsta domstol, Højesteret, gäller två olika förseningar som bägge inträffade 2013. I det ena fallet gjorde en felaktig indikation av klaffarna på vingarna att flygplanet inte fick lyfta, vilket resulterade i en försening på nästan 10 timmar. Domstolen anser inte att det tekniska felet var något ”undantagsfall” och att Primera Air därmed är skyldigt att ersätta passagerarna, skriver check-in.dk.

I det andra fallet orsakade ett bränsleläckage en försening på nästan 11 timmar. Läckan berodde inte på något fabrikationsfel, enligt hur EU-domstolen använder begreppet, därför var inte heller detta något ”undantagsfall”, enligt högsta domstolen. Så även för detta är Primera Air skyldigt att kompensera resenärerna.

I de bägge fallen är det två respektive tio personer som flygbolaget nu måste ersätta, men ytterligare 2 000 liknande tvister inväntar den här domen.

Dessutom handlar domen om tolkningen av EU-förordning 261. Domen i Danmarks högsta domstol kan därför få betydelse för hur liknande fall ska tolkas i alla EU:s medlemsländer, skriver check-in.dk.

2 kommentarer

  1. B.N: Vilket skumraskbolag Primera är. Synd att gamla hederliga Solresor sålde ut sig till girigaste personerna I branchen. Hamnade själv ut för en sextimmarsförsening med Primera och trots flertalet mail till bolaget valde de tystnad. Först efter att ARN blev inkopplad betalades ersättning om 2 x 400 euro ut enligt EU förordningen. Så hoppas verkligen att danska rättsväsendet sätter åt detta bolag
  2. Anonym: Vi på www.flygforsening.se - en del av flyforsinkelse.dk upplever ofta att många av lågprisbolagen är de överrepresenterade när det gäller flygförseningar. Sas däremot är inte i närheten av det antalet förseningar. Vad beror detta på? Oftast är lågprisbolagen försenade på grund av tekniska fel. Det är därför denna dom är så viktig! Om flerflygbolag hade haft samma tekniska underhåll som exempelvis SAS hade många resenärer inte behövt uppleva en försening på 10 timmar.