Annons:

Ehrling: ”Vi delar Sundströms uppfattning”

BRA:s vd Anders Ehrling applåderar utredaren Anders Sundströms slutsats att Arlanda behöver byggas ut. Men han sågar honom på ett annat område. ”Bromma är garanten för konkurrens på de mindre inrikessträckorna”, säger Anders Ehrling.

Regeringens utredare Anders Sundström presenterade i dag sin rapport ”Mer flyg och bostäder”. Hans slutsats är att Arlanda måste byggas ut med en fjärde landningsbana, vilket kan ta 20 år. När det är klart får all Brommas trafik plats på Arlanda.

– Jag tycker att Anders Sundström har kommit till rätt slutsats när det gäller frågan om tidpunkt när Bromma kan läggas ner, sett ur ett kapacitetsperspektiv. Där delar vi hans uppfattning. Det är en jätteviktig fråga för Sverige och för Stockholm, säger BRA:s vd Anders Ehrling.

Men han anser att en flytt av inrikestrafiken till Arlanda allvarligt skulle skada konkurrensen på inrikesflygmarknaden.

– Den roll som Bromma och BRA fyller i dag är garanten för konkurrens på de mindre sträckorna, vilket är de allra flesta sträckorna. Det är vi som konkurrerar med SAS och det gör vi på Bromma.

Konkurrensmedlet är den snabbhet som Bromma erbjuder samt tätare avgångar.

– Vi konkurrerar med mindre flygplan. Det betyder att våra flygplan har färre stolar och därmed högre säteskostnad. Det skulle vi inte kunna konkurrera med SAS om på Arlanda, där skulle vårt erbjudande i övrigt vara identiskt men dyrare.

Anders Ehrling anser att en ytterligare landningsbana på Arlanda troligen innebär att man måste bygga ett helt nytt terminalsystem vid den banan. Det skulle enligt honom ge väsentligt längre taxitider för många plan.

– Man kan inte garantera att inrikesmaskiner från närbelägna orter som Visby inte landar på en bana som ger en taxitid på 12 minuter. En flygtid på 25 minuter och taxitid på 12 är ingen produkt som en kund kommer att vilja köpa, i vart fall inte i samma utsträckning som i dag.

Till det kommer incheckningstider och tid för att byta till anslutningsflighter.

– Det är helt enkelt svårt att vid en utbyggnad av Arlanda tillgodose de korta inchecknings- och transfertider man har på Bromma. Därför menar jag att Bromma är en garant för konkurrensen på de mindre sträckorna, men det har jag inte lyckats övertyga Anders Sundström om.

Påverkar den här utredningen på något sätt vad ni gör inom BRA?
– Nej, inte alls. Vi är ganska säkra på att det här inte är den sista Brommautredningen.

Anders Ehrling hoppas däremot att utredningen säkerställer att Swedavia kan fortsätta anpassa terminalsystemen på Bromma.

– Eftersom utredaren har konstaterat att någon nedläggning av Bromma före 2038 inte är aktuellt.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024