Annons:

Facket rasar när SAS hyr in utländska piloter

Pilotfacket riktar skarp kritik mot SAS efter SvD:s uppgifter om att bolaget hyrt in utländska piloter på flera rutter som flögs av svensk personal före pandemin.

– SAS-piloter går arbetslösa och staten betalar permitteringsstöd till SAS samtidigt som vi ersätts av billigare utländska piloter som inte betalar skatt i Sverige, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen inom Svensk Pilotförening.
Tillväxtverket uppger att huvudregeln är att det är den permitterade personalen som ska utföra arbetet om efterfrågan ökar.

Majoriteten av de svenska piloterna på SAS är permitterade under coronapandemin, och därmed får flygbolaget ersättning från staten.

Trots det ska SAS ha tagit in utländska piloter till flygningar som svenska piloter tidigare flög, visar dokument som Svenska Dagbladet har tagit del av.

SAS presschef Freja Annamatz säger till tidningen att det i så fall skett ”av logistiska skäl, men inte regelbundet”.

3 kommentarer

  1. Tim: Är säkert helt i sin ordning då det är olika bolag om än i samma koncern. Även om det moraliskt är tveksamt. Hela SAIL kom ju för att spara pengar och få en lönsamhet som SAS inte kan få på de gamla avtalen
  2. Oscar: Tim: SAS Scandinavias pilotlöner är lägre än SAIL, det enda SAS sparar pengar på är arbetsgivaravgiften. Lönekostnaden för bolaget är därmed relativt lika. Kostnaden att driva en hel flygorganisation i Irland gör SAIL till en dyrare lösning för SAS. Tro mig, jag är insatt och har analyserat siffrorna. Detta görs inte för att spara pengar, detta görs för att skapa makt åt SAS ledning genom att skapa priskrig mellan anställningsgrupper (SAS, SAIL, wet-lease och mid size segment). Det har bara att göra med prestige tyvärr, RG är väldigt prestigefull och vill inte diskutera, han vill bestämma.
  3. F/O: Nu är det inte enbart SAIL det handlar om. SAS hyr även in Cityjet och Xfly för att operera CRJ och ATR. Det rör sig om ca 15-20 flygplan för tillfället. Det är stor del av SAS totala produktion. Mycket av detta skulle SAS själva kunna klara av att flyga i rådande tider med exempelvis A319. Men dessa underleverantörerna samt SAIL är helt beroende av SAS då det är deras enda uppdragsgivare. Skulle SAS sluta köpa deras tjänster skulle de snabbt gå i konkurs, vilket SAS vet. Så SAS permiterar och säger upp sin egna personal och låter deras billigare underleverantörer flyga produktionen. Luktar illa när staten är delägare och står för notan gällande permiterad personal.
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024