Annons:

Flygbranschen i debattartikel: ”Minska utsläppen – inte resandet”

Den svenska flygbranschen vill hjälpa till att möjliggöra för ett helt fossilfritt inrikesflyg. Det skriver Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen, och Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen Flyg på Expressens debattsida.

Skribenterna efterlyser bland annat konkreta effektiviseringsmål och upphandlingsmål, att flygbränslen kan produceras till ett konkurrenskraftigt pris samt att de medel som flyget betalar för sin klimatpåverkan återinvesteras i omställningen.

De poängterar samtidigt att de politiskt beslutade målen bör fokusera på minskade utsläpp – inte minskat resande.

”Landar man i miljömål som begränsar tillgängligheten i landet leder det högst troligen till en samhällsekonomisk och social förlust.”

”Fossilfritt flyg är möjligt – bollen är hos politiken”

3 kommentarer

  1. Peter T: Argumentationen är helt rätt, men långt ifrån ny! I ”Fakta om svensk turism” publicerades bl.a. följande resonemang redan för cirka tio år sedan: ”Lösningar för ett miljövänligare resande måste sökas inom ramen för interna­tionella samarbeten och regelverk. Det är inte antalet resenä­rer eller resandet i sig som behöver begränsas utan det är den klimatpåverkan som i första hand transporterna ger upphov till som måste reduceras.” ….”Det går inte enbart att förlita sig på att förändringar i resenä­rernas efterfrågan ska styra utvecklingen i rätt riktning.”…”Det är också avgörande att det offentliga bidrar till att stimulera ett samspel mellan forsk­ning, investeringskapital och företag”. Resonemanget håller än idag men måste få ”vingar” om resandet och flyget ska kunna bli hållbart och utvecklas.
  2. Hans: Svenskt flyg och turism måste sluta att kräva subventioner och bidrag och bli självförsörjande. Istället beter man sig som svenska kulturarbetare...
  3. Peter T: Helt rätt Hasse! Att det offentliga bidrar till att stimulera ett samspel mellan forskning, investeringskapital och företag är dock inte samma sak som att gödsla näringen med diverse regionala eller tematiska projektmedel som bara ger lokala och på sin höjd kortsiktiga effekter. För att uppnå långsiktiga och hållbara resultat måste förutsättningarna och synen på tjänsteproduktionen i Sverige reformeras. Det är inte stöd och bidrag utan grundläggande förutsättningar i form av bl.a. anpassade regelverk som krävs. För att kunna följa resandets utveckling och mäta effekterna måste det dessutom finnas kunskap i form av adekvat och långsiktig datainsamling och analys.
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024