Annons:

Flyget leder till fler jobb och ökade intäkter

7,1 miljarder kronor i ökad ekonomisk tillväxt per år och över 10 000 nya jobb skapas
 tack vare Nordens största flygbolag Norwegian. Det visar en ny rapport från analysföretaget Menon Economic.

Bra tillgänglighet till Sverige i form av bra flygförbindelser till attraktiva priser är en mycket viktig pusselbit för att öka turismen till vårt avlånga land. Goda förbindelser till och från samt inom Sverige leder inte bara till ökad turism, det leder även till att fler jobb skapas och att fler affärer görs.

Nyligen skrev vi här på Travel News hur Portugal dubblade turismen på fem år till 10 miljoner besökare. Hemligheten var att bjuda in lågprisbolagen till bra landningspriser. Det råder ingen tvekan om att flyget är motorn om besöksnäringen i ett land ska växa. 

Menon Economics har på uppdrag av Norwegian genomfört en omfattande rapport som visar de samhällsekonomiska konsekvenserna av utländska Norwegianresenärers bidrag till ökad konsumtion i Sverige under 2017.

Rapporten visar att utländska resenärer som flyger till Sverige med Norwegian bidrar till en ökad omsättning på 7,1 miljarder kronor per år på hotell, restauranger, turistattraktioner, transport och i butiker i Sverige. Den ökade omsättningen genererar i sin tur att över 10 000 nya arbetsplatser skapas i Sverige.

– Det är glädjande att se hur mycket våra resenärer bidrar till Sverige i form av ökad turism, ökad ekonomisk tillväxt och att många nya jobb skapas. Det finns dock betydligt större potential i Sverige. Med en beställning på ytterligare 200 nya flygplan kan vi bidra till ännu fler direktlinjer till och från Sverige. Dessutom skulle vi göra det med de mest miljöanpassade flygplanen som finns på marknaden idag, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i en kommentar till rapporten.

Sedan Norwegian startade långdistanslinjer till USA 2013 har antalet amerikaner som reser till Sverige ökat kraftigt; från 9000 amerikaner 2013 till 125 000 amerikaner 2017. Totalt under 2017 reste 330 000 passagerare med Norwegian mellan Sverige och USA. Rapporten visar att amerikaner stannar betydligt längre i Sverige än genomsnittsresenärer och spenderar mer pengar.

Totalt kom det  980 569 personer till Sverige med Norwegian förra året. De kom härifrån:

Norge

175 891

Storbrittanien

156 835

Finland

138 536

Danmark

116 735

Spanien

89 008

USA

88 912

Italien

44 761

Frankrike

32 964

Tyskland

30 307

Holland

26 195

Tjeckien

9 986

Lettland

9 972

Polen

9 546

Ungern

8 529

Litauen

7 742

Thailand

6 426

Irland

5 361

Israel

4 359

 

 

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Affärsresesäljare till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Producent för grupp & konferens till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024