Annons:

Flyget tappar i tillväxt, inrikesflyget backar

Flygbranschens tidigare starka tillväxt tycks nu ha avstannat. Färre flyger inrikes och tar charterresor jämfört med förra året, och utrikesresorna ökar mindre än de brukar.  Den varma sommaren och flygskatten som infördes i april kan vara några av orsakerna, liksom klimatfrågan, skriver SVT Nyheter.

Flygbranschen har haft en lång period av stark tillväxt och resandet har ökat stadigt sedan 2009. Men under 2018 har det skett ett trendbrott, åtminstone vad gäller utrikesresorna.

– De ökar visserligen, men inte lika mycket som tidigare, säger Jean-Marie Skoglund på Transportstyrelsen.

Drygt 850 000 fler resenärer har flugit utrikes hittills i år i jämförelse med förra året, vilket är en ökning på drygt fyra procent. Det kan tyckas mycket, men tidigare år har ökningen varit över nio procent, vilket motsvarar 1,7 miljoner passagerare, enligt Transportstyrelsen.

”Vet ännu inte effekterna av flygskatten”

Dessutom går både inrikes- och charterresandet nedåt. Under perioden januari till september i år minskade inrikesresandet med 188 000 passagerare, vilket är en nedgång på drygt tre procent i jämförelse med samma period 2017, och endast en liten ökning i jämförelse med 2016. Även charterresor utomlands minskar något.

Att färre flyger inrikes kan bero på många saker, enligt Jean-Marie Skoglund på Transportstyrelsen. Han nämner bland annat flygbolaget NextJets konkurs i våras.

– Sedan vet vi ännu inte vilka effekter flygskatten som infördes i april har fått.

Klimatfrågan kan påverka

Enligt Jean-Marie Skoglund skulle även klimatfrågan kunna påverka flygresandet.

– Privatpersoner har funderingar kring sitt resande på ett helt annat sätt nu än vad man haft tidigare.

Minskat flygresande brukar ses som en indikation på en annalkande lågkonjunktur, men det är alldeles för tidigt att dra sådana slutsatser enligt Konjunkturinstitutet, som också noterat att färre personer rest inrikes i år.

– Vi tror att den varma sommaren gjort att människor stannat hemma i Sverige i större utsträckning än vad de brukar, säger Erik Glans, nationalekonom på Konjunkturinstitutet.

Konsekvenser för branschen

Fortsätter utvecklingen där antalet passagerare inte längre ökar i lika snabb takt som tidigare får det förstås konsekvenser för flygbranschen.

– Flygbolagen kommer dra ner på trafiken. På sikt kan vissa linjer komma att läggas ner, säger Jean-Marie Skoglund på Transportstyrelsen.

Kommentarer är stängda.