Annons:

Högre krav på flyget ska ge mer grönt bränsle

Mer grönt i bränsletanken är budskapet i en ny utredning av flygtrafiken som presenteras i dag. Men svensk produktion av biodrivmedel väntas inte få något stöd.

Det mesta av utredarens slutsatser är kända sedan tidigare. Huvudförslaget är en så kallad reduktionsplikt, som i praktiken innebär högre krav på inblandning av biodrivmedel i flygbränslet. Redan om två år föreslås plikten införas och då med krav på en procent biodrivmedel. Kravet är progressivt och motsvarar år 2030 en inblandning på 30 procent.

Förhoppningen är att plikten ska få marknaden för biodrivmedel att växa. Idag utgör förnybart bränsle mindre än en procent av marknaden. Samtidigt finns det en oro över bristen på stöd för svensk produktion av biobränsle. En svensk forskare som TT talat med tror att Sverige kan bli världsledande på biodrivmedel tillverkat av restprodukter från skogen. Men utredningen kommer inte föreslå något produktionsstöd, enligt dess sekreterare. Frågan hänskjuts i stället till Energimyndigheten, som uppmanas att inleda en ny utredning.

Miljöminister Isabella Lövin (MP) skriver i en kommentar att biodrivmedel är viktigt för att åtminstone halvera utsläppen det kommande decenniet och att olika styrmedel behövs för att nå dit.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024