Annons:

“Jag tjänade 4428 kronor när planet blev försenat”

Travel News chefredaktör Viggo Cavling berättar: så funkar Ifdelayed.com.

I mitten på november var jag på Kuba. Jag flög dit med Air France. När jag skulle åka hem insåg jag att det skulle bli problem. Att passera säkerhetskontrollen i Havanna tog en dryg timme. Väl på andra sidan sprang jag som en galning till gaten och möttes av budskapet att planet var minst en timme försenat. Två timmar efter tidtabell lyfte planet till Paris och när vi kom till Charles de Gaulle sprang jag ännu en gång som en galning för att hinna med planet till Stockholm.

Det gick förstås åt helvete.

Jag blev sittande i några timmar i en vänthall och fick hämta ut en matcheck på 15 euro. Min lunch med några öl kostade minst det dubbla. En arbetsdag senare fick jag flyga hem. Jag landade alltså på Arland minst åtta timmar senare än beräknat.

Några veckor fick jag kontakt med If Delayed:s vd Erik Tengvall. Han sa att jag kunde få 600 euro i skadestånd om planet var mer än fyra timmar försenat.

Den 20 mars bestämde jag mig för att testa Eriks tjänst.

Jag laddade upp följande på deras hemsida:

Bokningsbekräftelse

Boarding pass

Biljett/E-biljett

Förseningsintyg

Korrespondens med flygbolaget gällande detta ärende, brev/emails

Passkopior

Det var förstås lite bökigt, men ganska snart fick jag svar från Barbarella Grejalde på Ifdelayed. Hon ställde lite frågor och snart var vi överens om att mitt plan var mer än fyra timmar försenat. Jag hade rätt till kompensation alltså cash enligt If delayed. Tiden gick och jag glömde nästa bort detta.

Men den femte maj kom beskedet från Barbarella:”Jag skriver till dig med glädjande besked. Flygbolaget skriver att du ska ha rätt till ersättning! ?”

 

Någon vecka senare landade 4428 kronor rakt in på mitt konto. Eriks bolag får 30 procent, alltså 1897 kronor. Det tycker jag inte är det minsta konstigt. Utan Ifdelayed.com hade jag aldrig orkat driva detta. Jag kan följaktligen rekommendera alla som blir försenade att testa Ifdelayed.

De har uthålligheten som vi vanliga resenärer saknar.

Erik har berättat många som råkar hamna på försenade flygplan blir väldigt arga när de sitter i en terminal och väntar utan att få svar på när de ska komma fram eller hem. Men att denna frustration försvinner när de väl kommer och veckorna går. Detta utnyttjar förstås flygbolagen som drar ut på processen i hopp om att kravet på kompensation ska glömmas bort. Fördel med Ifdelayed.com är förstås att de aldrig glömmer bort något eftersom bolaget tjänar pengar först när flygbolagen betalar. Några större nackdelar med Ifdelayed.com kan jag faktiskt inte se. Blott rättshaverister orkar driva en process som denna på egen hand.

 

11 kommentarer

  1. Lisen: Skulle i första hand rekommendera att själv söka ersättning direkt hos flygbolaget och få behålla hela ersättningen som man är berättigad till utan att betala en mellanhand 30% av summan. Att flygbolag konsekvent inte skulle betalar ersättning är något som dessa bolag använder som argument och stämmer dåligt med verkligheten. Det är lika lätt att själv skicka kravet till flygbolaget som till dessa mellanhänder. Visst finns det tillfällen som det krånglar men att utgå ifrån att flygbolaget är besvärliga stämmer dåligt.
  2. Pia: Instämmer med Lisen. Du hade kunnat skicka in samma uppgifter till flygbolaget och fått ersättning på 6000kr.
  3. Thomas: Är Travel News chefsredaktör sponsrad av Ifdelayed. Denna artikel känns mer som en reklamannons.
    • Lisen: Thomas...du har nog helt rätt i din känsla...precis så uppfattar jag det också...
    • Stig: Visst måste det vara så att TN är sponsrade, reklamannonsen borde istället för att verka vara en trissvinst - syna hur researrangörer hamnar i kläm på grund av flygbolagens oschyssta beteende, arrangörerna måste kompensera kunderna enligt paketreselagen men kan väldigt sällan claima från flygbolagen utan fullmakter från kund.
      • Redaktionen: Klart att vi inte är sponsrade. Jag har testat en tjänst och detta var vad som hände.
        • Sven: Det är branschen du skriver till, inte konsumenter?
          • Redaktionen: Det stämmer. Men jag tycker att då och då kan jag skriva lite mer personligt och i form av en krönika. Mixen är 5/95. Just nu är min krönika den andra mest lästa på sajten. Det tycker jag är ett gott betyg.
        • Lisen: Testa att göra tvärtom nästa gång du drabbas av en försening....som sagt, dessa bolag profiterar på passagerarnas ersättning...det är liksom deras business.
          • Redaktionen: Ska testa detta nästa gång jag kommer försent.
        • Sven: Skriv ur ett branschperspektiv så skulle ännu fler läsa och uppskatta dem och de skulle kanske till och med gagna branschen.