Annons:

Krävdes på 3 000 kronor för att boka om flygresan

Bedrägerier inom resebranschen ökar. Det upptäckte paret som googlade vad de trodde var Delta Airlines, och krävdes på 3 000 kronor för att göra en enkel ombokning, uppger USA Today.

Bedrägerier ökar inom resebranschen och risken att hamna på en falskt flygbolags- eller resebyråwebbplats är tyvärr hög enligt IATA (International Air Transport Association). De falska webbplatserna ser ofta professionella ut med fullständiga logotyper, inklusive IATA-logotyper, säger Troy Baker, kommunikationschef på Better Business Bureau, till USA Today.

Naomi Poel och hennes man Hunter Pulaski från Michigan skulle resa till Japan med Delta Airlines. Innan avgång fick det ett meddelande om att flyget var försenat. De blev oroliga att de skulle missa sitt anslutande flyg och bestämde sig för att försöka boka om den första flighten.

Efter att ha googlat Delta Airlines, klickade de sig vidare till träffen högst upp på sidan. De påbörjade en ombokning men blev upprörda över att det skulle kosta 3 000 kronor, och att de inte kunde åka förrän nästa dag.

Sanningen uppdagades när de pratade direkt med Delta vid incheckningsdisken på flygplatsen, fortfarande upprörda över vilken dålig service de erbjöd, fortfarande övertygade om att sajten de varit i kontakt med verkligen var Delta.

– Vi trodde fortfarande att vi hade att göra med Delta. Så vi var superarga, säger Naomi Poel till USA Today.

Delta Airlines insåg snabbt att de hade med en bedragare att göra, och informerade paret om att det inte hade kostat dem en krona att boka om flighten om de hade kontaktat Delta direkt.

Enligt Troy Baker som tittat på den falska Delta-sajten, ser den trovärdig ut vid första anblick, men med varningssignaler för ett tränat öga. Man använde tillexempel bilder på flygplan utan Delta-loggan, även det finstilta i texterna hängde inte ihop med flygplansbolaget.

– Vi ser tyvärr mycket av den här typen av bedrägeri, säger Baker till USA Today.

Som konsument bör du alltid vara 100 procent säker att sajten är tillförlitlig, tag god tid på dig att läsa allt det finstilta och se upp för varningsflaggor, till exempel vart leder de olika länkarna? Var alltid misstänksam när det kommer till olika serviceavgifter.

Är du det minsta osäker, googla företaget. Finns det klagomål hos Allmänna Reklamationsnämnden och dessa inte följs blir företaget listat på tidningen Råd och Röns svarta lista.

Konsumentsidan cint.se varnar också för oseriösa företag och bedragare.

Internationellt kan man använda webbtjänster som www.konsumenteuropa.se och amerikanska Better Business Bureau på www.bbb.org

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024