Annons:

Näringsministern invigde SAS rutt till Los Angeles

I morse var det premiär för SAS nya dagliga linje Stockholm–Los Angeles. Näringsminister Mikael Damberg var på plats och han tror på ökad handel. SAS räknar initialt med 60 procent svenskar på linjen, men siktar på att locka fler amerikaner.

Det var stort jippo vid gate F69 på Arlandas terminal fem i morse. Klockan 09:50 skulle SK 939 lyfta med destination Los Angeles. Den röda mattan var utrullad, musik strömmade ur högtalare och en buffé av plockmat stod uppdukad. En hord av journalister fick höra inte bara SAS vd Rickard Gustafson och Swedavias vd Karl Wistrand hålla tal, även näringsminister Mikael Damberg var på plats.

– Som närings- och innovationsminister gör det mig optimistisk att veta att en halv miljon svenskar kommer att besöka USA som turister i år. Jag ser fram mot mer handel och starkare relationer mellan Sverige och USA. Som vi har sett genom den moderna historien går nya linjer för SAS ofta hand i hand med svensk handel och svenskt resande, sa ministern strax innan han ihop med Rickard Gustafson invigde den nya rutten.

Travel News frågade Mikael Damberg varför SAS nya linje är så viktig för Sverige.

– Den stärker Arlandas ställning som internationellt nav för flygtrafik mot den nordamerikanska marknaden. USA är vår viktigaste exportmarknad utanför Europa, så det betyder också mycket för våra handels- och exportintressen.

Ska du åka med på flighten?
– Inte i dag, det hinner jag inte med. Jag får ta det en annan gång. Men man blir sugen att åka med.

På tre år har antalet flygresenärer mellan Arlanda  och USA vuxit med knappt 60 procent till över 1 miljon passagerare per år, enligt Swedavia. Det innebär att USA-trafiken har vuxit dubbelt så snabbt som övrig utrikestrafik från Arlanda.

Rickard Gustafson poängterade att det är en daglig nonstop-rutt SAS nu öppnar till Los Angeles.

– Senare den här månaden öppnar vi Köpenhamn–Boston och i höst öppnar vi Oslo/Köpenhamn–Miami. Det slutför vår omfattande expansion som vi inledde i höstas när vi öppnade Stockholm–Hongkong, sa Rickard Gustafson.

SAS globala försäljningsdirektör Annelie Nässén sa till Travel News att till en början räknar hon med att det kommer vara 60 procent svenskar och 40 procent amerikaner på linjen.

– Men målet på sikt är hälften-hälften. Initialt satsar vi mer på volym, över tid kommer vi att yielda upp mer, sa Annelie Nässén.

I dag är hälften av alla resenärer mellan Arlanda och USA svenskar och 41 procent är amerikaner, enligt Swedavia.

SAS har sedan tidigare långdistansflygningar från Skandinavien till New York, Washington DC, Chicago, San Francisco, Peking, Shanghai, Tokyo och Hongkong. Den expansion Rickard Gustafson talade om innebär bland annat en satsning på långdistansflottan, med bland annat nya kabiner. Åtta existerande flygplan har byggts om, och två nya flygplan togs in under hösten 2015.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024