Under ett möte med handelsminister Benjamin Dousas stab framförde han att det är ”i Sveriges intresse” att förbättra infrastrukturen, inte minst för exportföretagens skull. Det rapporterar DI.
Samtidigt växer Norwegian kraftigt i Sverige, som nu är bolagets snabbast växande marknad. Flygbolaget trafikerar 83 rutter i landet under 2025 – en ökning med 20 procent på tre år – och planerar att utöka med hjälp av dotterbolaget Widerøe.
Med strax under 23 miljoner passagerare i fjol ligger Arlanda rejält bakom både Gardermoen i Oslo (26 miljoner) och Kastrup i Köpenhamn (30 miljoner). Den största nedgången syns på inrikestrafiken. Norwegian, som är näst störst på Arlanda efter SAS, ser dock potential för tillväxt.
Geir Karlsen är optimistisk. Flygmarknaden återhämtar sig långsamt men säkert, och flygskammen tycks minska. Stora nordiska företag har dessutom börjat välja Norwegian – för första gången.
Trots att flygskatten tas bort i sommar efterlyser han fler reformer, särskilt stöd till produktion av hållbart flygbränsle. I Norge subventioneras regionala flygplatser – något Karlsen vill se även i Sverige. Enligt honom skulle det leda till fler företagsetableringar och en levande landsbygd.