Annons:

Norwegians kommunikationschef sågar SAS satsning på biobränsle

SAS planerar att öka mängden biobränsle i sina flygningar, men Norwegian kommer inte att följa efter, rapporterar Finwire. Bolaget anser att det ännu inte finns biobränsle i tillräckliga mängder för att göra det värt att satsa på. Norwegians kommunikationschef Andreas Hjørnholm skriver till Finwire att det därför inte är ett realistiskt alternativ, ”annat än för symbolikens skull”.

Flygbolaget SAS ambition är att 20 procent av bränslet år 2030 ska bestå av biobränsle. För att kunna nå målet ska mängden biobränsle som används innan årets slut tiofaldigas. Det säger SAS miljöchef till Finwire Danmark.

Biobränsle är 3 till 5 gånger dyrare än vanligt flygbränsle, och SAS planer är att passagerarna ska betala för ökningen.

– Vi skulle självklart kunna inkludera biobränsle i biljettpriset, som vi har gjort med koldioxidkompensationen, men skillnaden skulle bli relativt stor, så vi anser att det är en god idé att i början göra det till ett frivilligt tillval för våra passagerare, säger CSR-chefen Lars Andersen Resare.

I dagsläget köper SAS 100 ton biobränsle om året, en bråkdel av bolagets totala förbrukning som är nära 1,5 miljoner ton. Från september är planen att mängden biobränsle alltså ska tiofaldigas, till 1 000 ton.

Biobränsle kostar 3 till 5 gånger mer än vanligt flygbränsle, samtidigt som koldioxidutsläppet också är 3 till 5 gånger lägre än vid användning av vanligt bränsle, enligt Finwire.

4 kommentarer

  1. Bobby: Norwegian har inte råd. Lång tid med minus på kontot, färre flyglinjer, uppsägning av baser och personal. Stryker ordrar på flygplan. Komiskt de skriver som de gör. Norwegian gör inget och SAS gör allt de kan för miljön. Tråkigt att de då klankar på SAS bara för Norwegian själva inte har råd.
  2. Hans: Det är lite konstig att du skriver att sas har råd. Det är inte sad som betalar höjningen det är konsumenterna. Sitat: SAS planer är att passagerarna ska betala för ökningen. Det är ju sanningen 😂😂😂
  3. Anonym: Norwegian gör mer för miljön med tanke på deras unga flotta med en snittålder på 3,8 år. Det bästa ett flygbolag kan göra för miljön idag är att investera i nya flygplan och det är ju precis det som Norwegian har gjort och gör.
  4. Bobby: SAS byter ut sina sina Boeing plan och har en av de yngsta flottorna i Europa under kommande år. Strax kommer A350 och då fasas A340 ut. Norwegians flotta var ung, men inte längre. De drar ner på linjer, säljer plan, avbeställer plan, stoppar pilotutbildning. Mycket inhyrningar som inte pratar engelska etc. Norwegian hyr in äldre flyg från Bulgarien med så sliten inredning att många inte går på (sett detta flera ggr). Man får det man betalar för. Så jag är stolt att flyga med riktiga bolag som SAS, Lufthansa, KLM, Air France,,Delta, AA, Singapore etc. Har, och kommer aldrig, ge ett öre till något lågprisbolag. Vilket jag och många med mig är stolta över.