Annons:

Norwegians rasar mot Dagens Industri: ”Inget kunde vara mer fel.”

Flygbolaget Norwegian har vid ett flertal tillfällen försökt påpeka de felaktigheter som publicerats och bett om möjlighet till genmäle för att bemöta de påståenden som är felaktiga men Dagens Industri säger nej. Av den anledningen publicerar flygbolaget i ett pressmeddelande.

Lotta Engzell-Larsson skriver i en ledare 31 maj 2018 att Norwegian skyller på flygskatten som förklaring till att två direktlinjer till USA inte fortsätter kommande vinter när det egentligen handlar om ekonomiska problem och en problemfylld affärsmodell. Inget kunde vara mer fel.

Norwegian är ett stabilt företag som har varit lönsamt de senaste tio åren. Om vi hade haft finansiella problem hade vi inte fortsatt växa och etablerat nya linjer i den takt som vi gör. Det kostar pengar att växa och genom att investera i nya, bränsleeffektiva flygplan bidrar vi dessutom till att växa på ett hållbart sätt. Det många kanske inte känner till är att Norwegian idag är det sjätte största lågprisbolaget i världen och att 60 procent av verksamheten finns utanför Skandinavien. Att knappt lönsamma linjer inte bär sig med en flygskatt och en allmän opolitisk vilja att Sverige ska ha bra flygförbindelser, borde inte vara någon överraskning. Det är något vi har varnat för länge. Men eftersom Norwegian är ett globalt företag har vi möjlighet att flytta olönsamma linjer till andra länder där vi har verksamhet.

Att flygkoncernen IAG visat intresse för Norwegian ser vi enbart som en bekräftelse på att vår affärsmodell är rätt. Norwegian kommer att fortsätta arbeta för att vara ett attraktivt företag för våra anställda, våra kunder och våra aktieägare. Att påstå att Norwegians affärsmodell inte fungerar är helt felaktigt. Det som däremot stämmer är att den fungerar mindre bra i ett land som styrs av politiker som inte förstår vilken betydelse bra flygförbindelser har för Sverige.

Norwegian vill satsa mer på Sverige
Vi vill inget heller än att satsa på att utveckla linjenätet till och från vårt avlånga land och vi kommer att fortsätta satsa på Sverige, både vad gäller nya linjer och fler avgångar – men tyvärr inte samma utsträckning som vi skulle vilja. Den största kapacitetstillväxten kommer därför att ske utanför Sverige, om ingen förändring sker från politiskt håll. Det är utsläppen som ska minska, inte resandet. En flygskatt är helt fel väg att gå och bidrar inte heller till att minska utsläppen, bara att linjer flyttar någon annanstans.

En av de absolut viktigaste åtgärderna som flygbolag kan göra för att minska utsläppen redan idag är att investera i nya flygplan. Norwegian har från början satsat på nya och bränsleeffektiva flygplan vilket resulterat i att bolaget har en av världens yngsta flygplansflottor och släpper därmed ut betydligt mindre än många andra flygbolag med gamla flygplansflottor.

Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikations- och public affairschef på Norwegian

En kommentar

  1. Sören Bergmark: När man ser i backspegeln fick TravelNews rätt. Norwegian behöver ett tillskott på 3 miljarder för att överleva.
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024