Annons:

Annons:

Oman Air utmanar jättarna

I skuggan av de stora Gulfjättarna planerar nu Oman Air för expansion. Flera nya linjer lanseras 2018.

Med sitt strategiska läge mellan Europa och Asien, nya linjer och rekordordrar på nya flygplan, har gulfbolagen Emirates, Qatar Airways och Etihad Airways expanderat kraftigt de senaste åren. Samtidigt har Omans nationella flygbolag Oman Air fört en tämligen anonym tillvaro på den globala flygkartan. Men med den nya terminalen på huvudstadens internationella flygplats, Muscat International Airport, som öppnar den 20 mars ska även Oman Air växa.

Under 2018 lanseras tre nya direktrutter: Istanbul i juni, Casablanca i juli och Moskva i oktober. Dessutom inleds codeshare-samarbeten med Lufthansa från Bryssel, Wien, Prag, Madrid och Barcelona till Frankfurt. Fler samarbeten med det tyska flygbolaget är att vänta, bland annat när det gäller den skandinaviska marknaden.

– När det gäller att ansluta Skandinavien till Oman Airs nätverk fokuserar vi på att samarbeta med andra flygbolag, främst Lufthansa, säger Rogier de Jager, Europachef Oman Air till Travel News.

Den nya terminalen på Muscat International Airport kan ta emot 12 miljoner passagerare årligen. Detta ger Oman Air möjlighet att utveckla transittrafiken som idag svarar för 60 procent av flygbolagets passagerarvolym. Enligt Rogier de Jager ligger fokus dock främst på att öka den inkommande passagerarvolymen.

– Vårt huvudsyfte är att öka trafiken till och från sultanatet i Oman, inom både affärs- och leisuresegmentet, säger han.

Oman Airs flotta består i dagsläget sammanlagt av 47 plan, sex Boeing 787 Dreamliners, sex Airbus 330-300, fyra Airbus 330-200, fem Boeing 737-900, 22 Boeing 737-800 och fyra Embraer 175. 2023 hoppas flygbolaget ha runt 70 plan. Lejonparten av nybeställningarna är 20 stycken Boeing 737 Max, där det första levererades i början av februari i år.

– Tillväxten sker stegvis i en väl övervägd tillväxtstrategi, säger Rogier de Jager.

Frågan är om finanserna hänger med i svängarna. Oman Air har haft svårt att bli av med de röda siffrorna på nedersta raden, och senaste årsrapporten (2016) var inget undantag. Nettoförlusten landade då på motsvarande 337 miljoner dollar, att jämföra med -224 miljoner 2015. Hur 2017 slutade vill Rogier de Jager inte avslöja.

– Det meddelas officiellt av Oman Airs huvudkontor. Jag kan inte säga något om det ännu.

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA
ANNONS
ANNONS
JUNIOR SALES/ SALES ASSISTANT
Sista ansökningsdag:
29 juli 2018
Affärsresesäljare till Växjö
Sista ansökningsdag:
3 juli 2018
Kundservicechef till Birka Cruises
Sista ansökningsdag:
15 juli 2018
Kon-Tiki Resor söker DELTIDSANSTÄLLD
Sista ansökningsdag:
27 juni 2018
Business Travel Counselor
Sista ansökningsdag:
25 juni 2018
Go Cruising söker resesäljare
Sista ansökningsdag:
29 juni 2018