I uppdraget till Trafikanalys ingår att göra en översiktlig analys av lämpliga åtgärder för att främja utveckling och en övergång till en större användning av helt eller delvis eldrivna flygplan.
Trafikanalys ska även beskriva vilka typer av helt eller delvis eldrivna flygplan som finns eller utvecklas idag, beskriva tänkbara framtidsscenarier och kartlägga vilka styrmedel som andra länder har infört för att stimulera utveckling på området.
– Flygets klimatpåverkan behöver minska. Där arbetar regeringen med flera åtgärder. Men vi behöver också blicka framåt. Därför behöver vi ligga i framkant med kunskap om hur den tekniska utvecklingen kan spela en roll för att få ned utsläppen, säger finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund.
Trafikanalys ska inhämta synpunkter från berörda flygbolag, flygindustrin, Swedavia AB, Svenska Regionala Flygplatser (SRF) och andra berörda batteri- och bränslecellstillverkare. Trafikanalys ska även inhämta synpunkter från Luftfartsverket, Trafikverket, Transportstyrelsen, Tillväxtverket och Verket för innovationssystem (Vinnova).
Uppdraget ska redovisas till regeringen senast den 7 oktober 2020.
Uppdraget till Trafikanalys är en del av januariavtalet, som är en sakpolitisk överenskommelse mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna.