Annons:

BRA, Norwegian och SAS går samman mot flygskatt

I en gemensam debattartikel i Dagens Industri lovar BRA, Norwegian och SAS att halvera de faktiska fossila koldioxidutsläppen från inrikesflyget jämfört med 2005. Artikeln är en reaktion på regeringens besked idag att förslaget om flygskatt kvarstår.

I debattartikeln skriver de tre flygbolagscheferna Christian Clemens, BRA, Rickard Gustafson, SAS och Bjørn Kjos, Norwegian, att flygbolagens ambition är att halvera de faktiska fossila koldioxidutsläppen från inrikesflyget fram till 2030 jämfört med 2005. Ambitionen ska enligt flygcheferna nås genom att:

* Inrikesflygtrafiken sker med mer klimat- och bränsleeffektiva flygplan.
* Uppemot hälften av allt bränsle som används på flygningar inom Sverige ska vara biobränsle (i dag är det mindre än 1 procent).

Christian Clemens, Rickard Gustafson och Bjørn Kjos skriver vidare att de delar regeringens ambition att minska flygbranschens klimatpåverkan. Men de delar inte uppfattningen att ambitionen nås via en flygskatt som vars syfte är att begränsa flygresandet.

”Vi tror däremot inte på den bakåtsträvande tanken att nå dit genom begränsat resande. Det skulle innebära minskad tillgänglighet och tillväxtmöjlighet för stora delar av Sverige. Bara under det första året beräknas flygskatten innebära 7.000 färre jobb och en BNP-förlust på närmare 4 miljarder kronor. En flygskatt beräknas i bästa fall minska Sveriges årliga koldioxidutsläpp med 0,2 procent. Samtidigt kommer den att försvåra de investeringar som krävs för att göra verklig skillnad.”

Läs hela debattartikeln på Dagens Industris hemsida.

LÄS OCKSÅ: Förslag om flygskatt kommer före sommaren

Kommentarer är stängda.