Annons:

SAS tar dubbelt betalt

SAS har haft problem med dubbeldebiteringar av biljettpriser under minst fyra år, men säger sig fortfarande jobba på problemet och skyller på bankerna.

Flygresenärer har ibland fått betala dubbelt upp för sina SAS-biljetter. Det är kunderna som betalar sina resor med kort som kan råka ut för problemet. När man betalar med kort reserveras först köpesumman innan den dras från kontot. Ibland ligger reserveringen kvar och dubbeldebitering sker då.
– Problemet uppstår oftast när man bokar för fler än en person. Reserveringen görs på totalbeloppet medan själva betalningen sker biljett för biljett. Banken känner då inte igen beloppen och därför ligger reserveringen kvar, säger Mikael Lindberg på SAS Sveriges kommunikationsavdelning, enligt DI.
DI skrev om SAS dubbeldebiteringar redan i augusti 2003 och fick då beskedet att flygbolagets kreditkortsasvarige Anders Lundgren fått veta om problemet före sommaren och att man arbetade på en lösning.
Och reserveringar av pengar på konton som legat kvar på grund av skillnader i växelkurserna har lösts, men problemen efter bokningar för flera personer kvarstår.
– Vi fortsätter vår dialog med bankerna och ser gärna att vi får hjälp av våra kunder. De är ju kunder inte bara hos oss utan även i sin bank, säger Elisabet Manzi, informatör på SAS.

Kommentarer är stängda.