Annons:

SRF sågar regeringens utredning av flygbränsle

Utredningen om biojetbränsle går inte tillräckligt långt i förslagen om att få ut mer biobränsle på marknaden. Det skriver resebranschföreningen SRF i sitt remissvar. – För att få igång inhemsk produktion av bioflygbränsle krävs tydligare ekonomiska styrmedel, säger Anna Lennhammer, generalsekreterare för SRF, i ett pressmeddelande.

I dag, onsdag, är sista dagen att lämna in remissvar till bioflygbränsleutredningen, som Maria Wetterstrand överlämnade till regeringen i mars. SRF är i sitt remissvar positiva till utredningens huvudförslag om reduktionsplikt, men anser att mer behöver göras för att öka tillgången på biobränsle.

– Den stora hållbarhetsutmaningen för den svenska reseindustrin är att tillgången på biobränslen är alltför begränsad. Därför är det viktigt att Sverige snabbt får igång egen produktion, säger Anna Lennhammer.

Utredningen föreslår att Energimyndigheten får i uppdrag att analysera om det bör införas stöd till produktionsanläggningar av biobränsle. SRF anser inte att detta är tillräckligt utan menar att Energimyndigheten bör få i uppdrag att ta fram konkreta förslag för produktions- eller driftsstöd för produktion av bioflygbränsle i Sverige.

– Vi stödjer den svenska flygbranschens målsättningar att inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030 och att allt flyg som lyfter från Sverige ska vara det 2045. För att det ska bli verklighet behövs mer svenskt bioflygbränsle, säger Anna Lennhammer.

SRF:s ställningstaganden i korthet:
– SRF är positiva till den reduktionsplikt för flygbränsle som utredningen föreslår.
– SRF efterfrågar konkreta ekonomiska styrmedel som produktions- eller driftsstöd till anläggningar som producerar bioflygbränsle.
– SRF föreslår differentierade start- och landningsavgifter, som tar hänsyn både till användningen av bioflygbränsle och på mängden fossila utsläpp per passagerare.
– SRF anser att flygskatten ska avskaffas och att de intäkter som flygskatten inneburit för staten helt bör återinvesteras i åtgärder som minskar flygets klimatpåverkande utsläpp.
– SRF föreslår att utredningen ställer krav på statliga myndigheter att upphandla bioflygbränsle i ramavtal.
– SRF välkomnar förslaget om att utreda utökad nattågstrafik, och konstaterar att det är positivt att regeringen redan vidtagit steg för att nå det målet.

Läs SRF:s remissvar här.

Om bioflygbränsle
– Bioflygbränsle kan minska flygets klimatpåverkan med 80 procent jämfört med fossilt flygbränsle.
– Biobränsle fungerar i dagens flygplan och går att blanda med befintligt bränsle.
– Enbart rester från den svenska skogsindustrin räcker till att förse hela det svenska inrikesflyget med biobränsle, enligt Luleå tekniska universitet.
– Energimyndigheten stödjer elva olika forskningsprojekt för att starta flygbränsleproduktion.

Kommentarer är stängda.