Annons:

Svensk flygskam dominerar i internationella magasin i höst

Den digitala magasinstjänsten Readly har genomlyst hur internationella magasin rapporterat om Sverige och svenskar under hösten 2019. Extra framträdande är det svenska uttrycket flygskam, som slagit igenom som ett svenskt fenomen i globala medier, enligt ett pressmeddelande.

Genom sin databas med närmare 4 000 utländska magasin och tidningar undersöker Readly vilka som är de hetaste samtalsämnena om Sverige i världen. Under sep-nov 2019 har flygskam, eller flight shaming, förekommit tydligt i de globala medierna. Hemma i Sverige kan rörelsen ha påverkat svenskarnas flygvanor. Swedavias statistik från juli 2019 visar att antalet inrikesresenärer i Sverige minskade med 11 procent från samma månad föregående år, och att 4 procent färre reser till och från svenska flygplatser.

Inc. Magazine sätter flygskam högst upp i sin lista över de mest aktuella buzzorden i sitt höstnummer. I början av november berättade Lonely Planet Traveler om hur man kan reducera sin tid i luften för att undvika att drabbas av “svenskarnas flygskam”. I oktobernumret förklarade ELLE Italia ordet flygskam som en effekt av Greta Thunberg. Money Week skriver om hur den globala privatjetindustrin påverkas av svenskarnas flygskam som sprider sig bland kungahus och kändisar. AdWeek rapporterar om hur flygbolagen står inför utmaningar i sin marknadsföring i samband med ökad flygskam. Bloomberg tar upp Klarna-personalens alternativa resvägar till konferensen i Berlin som ett exempel på hur bolag anpassar sig. Utöver dessa tidningar har även ICON, Business Traveler UK, Time Magazine Europe, enorm Magazin, med flera skrivit om flygskam under hösten.

– Ordet flygskam har spridits rejält i internationella medier under hösten och det är intressant att se att ordet så genomgående behålls på svenska. Det signalerar att andra länder inte alls har liknande begrepp och säger även en del om svenskarnas position i miljöfrågan globalt, säger Linnéa Aguero, kommunikationschef på Readly.

En kommentar

  1. Ingela: Pinsamt för Sverige att vi numera så ofta framstår som ett land av hjärntvättade små barn.
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024