Annons:

Svenska flygsökbolaget lanserar i USA

Efter Sverige och Ryssland tidigare i år, nu lanserar flygsök-startup:en Avionero internationellt. Målet är att öka med 100-200 procent.

Avionero har en lanseringsplan och kommer att lansera i ett nytt land var tredje månad och användarna får via en omröstning på sajten bestämma vilka länder tjänsten ska lansera i. Avionero har hittills, via en pre seed-runda samt en seed-runda, tagit in 6,3 MSEK kapital. Några av de affärsänglar som valt att investera i Avionero är Peter Benson, Patric Blixt, Micco Grönholm, Christian Jeppsson och Daniel Somos. Till hösten har Avionero för avsikt att ta in en A-runda på 20 MSEK.

Avioneros unika affärsmodell gör att de kan erbjuda det största antalet flygresor – fler än alla andra prisjämförelsesajter. De är dessutom, tack vare AI-tekniken på sajten, först i världen med att kunna göra öppna livesökningar på prisjämförelsenivå. Avioneros nya funktion – Inspirationssidor – ger användaren förslag på personifierade resmål och restips. Visionen framåt är att även addera möjligheten att kunna söka efter till exempel weekendresor där väderprognosen är bra, familjesemestrar med sol och bad, backpackingresor inom en viss budget eller till och med efter en adress eller by man vill besöka. När Avionero lanserade i Sverige och Ryssland tidigare i år erbjöd sajten flera funktioner som bland annat flikar direkt på sidan där användaren kan samla samtliga sökflikar på Avioneros sajt. De erbjöd även funktionen att söka på öppna, multipla eller inga datum där användaren kan få fram ett skräddarsytt och personifierat resultat utan att behöva specificera datum. Ytterligare en funktion som släpptes i samband med lanseringen i Ryssland var sökning på hela länder där användaren kan söka på hela länder istället för på specifika städer eller flygplatser. Dessutom erbjuder sajten funktioner som feedback direkt på resultatet där Avionero har en helt ny interaktionsmodell. Teamet bakom Avionero har tagit fram ett nytt användargränssnitt som är djupt förankrat i beteendepsykolgi och de använder sig av en modern sökteknik liknande den bakom Google, Amazon och Youtube – allt baserat på avancerad AI-teknik. Detta för att kunna möta den breda massan, personifiera sökresultaten och ta fram mer relevanta rekommendationer till användaren.

– Det känns otroligt kul att mottagandet i både Sverige och Ryssland blev så positivt. Jag vet ju, och har länge vetat, att Avionero behövs på marknaden eftersom det helt enkelt saknas en onlineflygsöksajt som utgår från vad människor behöver och vill ha. Och som utgår från hur vi människor faktiskt tänker när vi planerar våra resor. För att kunna möta detta behov bygger vi ett helt nytt användargränssnitt och använder en ny, modern sökteknik likt den bakom Google, Amazon, Ebay och Youtube, säger VD och grundare Lars Kristensson.

I samband med lanseringen kommer Avionero, på sin sajt, lägga upp en gamified rollout – alltså en omröstning – där användare får rösta om vilket land Avionero ska lansera i härnäst; något som kommer ske var tredje månad. Då Avionero är helt och hållet drivna av sina slutanvändare vill de skapa engagemang och möta användarna i alla moment; på support-, produkt- och lanseringsnivå.

Avionero grundades av Lars Kristensson, VD och systemarkitekt, och Anton Tyulenev, vice VD och produktdesigner, i november 2015. Teamet bakom Avionero består av tio personer som befinner sig i Sverige, Moskva och Bolivia. Avioneros målsättning är en tillväxt på 100-200 procent per år.

 

En kommentar

  1. Anonym: Intressant! Går in och kollar på hemsidan, söker på skoj flyg mellan Stockholm och New York. Får då detta svar: Stockholm har 4 flygpatser och New York har 4 flygpatser. Stavningskoll, någon?
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024