Annons:

Tiotusentals utan ersättning för förra sommarens flygstörningar 

Över 40 000 passagerare som drabbades av flygstörningar från svenska flygplatser förra sommaren, riskerar att gå miste om kompensation på upp till 600 euro vardera. Det visar beräkningar från flygkompensationsbolaget Airhelp. Uteblivna ansökningar - och flygbolag som vägrar att kompensera - är orsaken till att så många riskerar att bli utan ersättning, enligt ett pressmeddelande.

Enligt EU-lagen EG 261 är passagerare berättigade till upp till 600 euro i kompensation om deras flyg har blivit inställt eller försenat med över tre timmar till slutdestinationen. Trots det är det många som går miste om sin ersättning. Enligt en uppskattning från Airhelp är det under perioden 15 juni till 15 september 2018 nästan 40 000 passagerare med avresa från Sverige som ännu inte har fått, eller som ännu inte har begärt, ersättning för sina försenade eller inställda flyg.

– Dels är det många resenärer som inte känner till sina rättigheter, och dels är det många flygbolag som helt enkelt skippar att betala ut kompensation, trots att de är skyldiga till det. Det är ju enorma summor pengar det handlar om för flygbolagen, säger Andreas Hermansson, Sverigechef för Airhelp.

En dom som förkunnades i Högsta domstolen i Sverige i mars 2018, har gjort att passagerare måste skicka in sin reklamation inom två månader efter den planerade flygdagen. När en reklamation väl har skickats in har man emellertid hela tio år på sig att driva ärendet vidare. Om tidsfristen har gått ut i Sverige, går det ändå att ansöka om ersättning för flygstörningar i andra länder. För att detta ska vara möjligt gäller det att avreselandet, ankomstlandet eller hemvistlandet för flygbolagets kontor är utomlands. Internationella flygkompensationsbolag kan hjälpa med att driva ärendet framåt.

– Över 2 miljoner passagerare har redan drabbats av flygstörningar från och med första januari till sista juni i år. Med tanke på att över 200 000 av dem har rätt till ersättning, så lönar det sig verkligen att se över sina rättigheter, för att inte gå miste om kompensation, säger Andreas Hermansson, Sverigechef på Airhelp. 

Detta är dina rättigheter vid försenat eller inställt flyg

  1. Du har rätt till ombokat flyg eller återbetalning för biljett. Om ditt flyg ställs in eller är försenat i mer än 3 timmar så har du som resenär rätt till ersättning på mellan 250 och 600 euro per resenär, enligt EU-lagen EG 261. Detta förutsatt att förseningen inte beror på en extraordinär händelse. Observera att om du väljer att få pengarna tillbaka istället för att omboka så blir flygbolaget inte längre skyldig att erbjuda dig mat och dryck eller hotell.
  2. Du ska erbjudas mat och dryck efter två timmars försening.
  3. Du ska erbjudas inkvartering på hotell som flygbolaget bekostar.
  4. Spara kvitton! Du kan i vissa fall få tillbaka pengar för vissa utlägg.
  5. Kolla din hem- och/eller reseförsäkring

Om statistiken

Siffrorna i pressmeddelandet bygger på en Yougov-undersökning som har utförts år 2018 på uppdrag av flygkompensationsbolaget Airhelp. Av de passagerare som hade drabbats av flygstörningar svarade 66% att de har ansökt om kompensation. Utav de 66 procent som ansökte om kompensation, svarade 66 % att de fick ersättning för försenade flyg. Siffrorna i pressmeddelandet är därmed uträknade enligt följande princip: antalet passagerare till och från Sverige som hade rätt till kompensation mellan perioden 15 juni – 15 september 2018, multiplicerat med 0.66 (antalet som sagt att de sökt ersättning i Yougov-undersökningen), och sedan multiplicerat med 0,66 igen (antalet som har sagt att de har beviljats kompensation).

Kommentarer är stängda.