Det tuffa beskedet lämnade SAS koncernchef Jörgen Lindegaard när han presenterade ”Plan C” i mitten av april. Om sparpaketet kan genomföras, kommer SAS i snitt att sänka sin enhetskostnad per fluget passagerarsäte med 30 procent jämfört med i dag.
Sparprogrammet gäller i huvudsak Scandinavian Airlines med dess markfunktioner. Där arbetar cirka 20 000 av SAS-koncernens 35 000 anställda.
I avtalet ingår att piloterna ökar sin arbetstid från 490 till 750 arbetstimmar per år och att lönen sänks med 1,5-2 procent. SAS vill att de kabinanställda ökar sin årsarbetstid med drygt 40 procent upp till 700 timmar.
Flygplansflottan ska bli mer enhetlig, från dagens 7 modeller och 16 versioner, och koncentreras till tre baser, Köpenhamn, Stockholm och Oslo.
SAS-ledningen kräver även att den nationella hänsynen, där 3 svenskar, 2 danskar och 2 norrmän ska ingå på alla interkontinentala flygningar slopas.
– Våra kunder har inget intresse av att betala för att vi fraktar omkring personal i luften, säger Scandinavian Airlines nye vd Sören Belin.
ULF WALLIN