Annons:

Uråldrig teknik i 737 Max: ”Inte ett bra flygplan”

Många av de viktigaste systemen i Boeings stoppade 737 Max har inte ändrats i grunden sedan den första 737:an såg dagens ljus 1967, rapporterar New York Times. – Det var toppmodernt då, men det var 50 år sedan. Det är inte ett bra flygplan för den nuvarande flygmiljön, säger ingenjören Rick Ludkte som var med och designade Max-planens cockpit.

Flygdatorerna är lite nyare men har ändå inte mer processorkraft än hemdatorer på 1990-talet, skriver New York Times. Boeings strategi har hela tiden varit att uppdatera planet i stället för att designa ett helt nytt – på så vis sparas pengar och piloterna slipper ny utbildning.

Men det betyder samtidigt att 737 Max saknar funktioner som är standard i andra moderna plan. En funktion som saknas är ett elektroniskt varningssystem som meddelar vad som är fel. I stället är piloterna hänvisade till en pappersmanual.

Tillfälliga lösningar har också behövts för att behålla flygegenskaperna när planet uppdaterats. En sådan lösning, det automatiska överstegringssystemet som skulle kompensera för de starkare motorerna, tros ligga bakom flygolyckorna i Etiopien och Indonesien.

3 kommentarer

  1. Kalle: 737 är en gammal 737 fast längre o starkare motorer. Planet är så dåligt att man måste ha datorer för att planet inte ska överstegra o störta. Kommer alltid vara ett farligt plan...
  2. Jonte: @1 90% av alla plan skulle krascha om datorn kraschar
  3. TB: Denna Rick Ludke har helt rätt. 737 MAX är helkasst jämfört med A320 original t.o.m. och det beror på att det är icke fly by wire nu nästan på 2020-talet. Boeing insåg egentligen detta men ville inte ta investeringen när Airbus bara gjorde en mindre uppdatering till A320NEO. Airbus planen går att anpassa i styrsystemet så att egenskaperna blir samma som piloterna är utbildade på men 737 Max kan inte det. Finns ingen Airbus som kraschat pga fel i datorn de senaste 30 åren, däremot 2 st Boeing senaste halvåret. Där är skillnaden.
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024