Annons:

De kan vinna Hållbarhetspriset

Sju företag har chansen att vinna Travel News Hållbarhetspris på Grand Travel Award den 14 februari. Företag från branscherna flyg, hotell och tåg är bland de nominerade.

– Fler och fler företag lägger allt mer tid och engagemang på sitt hållbarhetsarbete, för att minimera sin negativa påverkan på naturen och människors hälsa. Resebranschen är inget undantag, därför vill vi premiera det reseföretag som gjort mest för en hållbar utveckling, säger Travel News chefredaktör Viggo Cavling.

Travel News läsare har skickat in närmare 20 förslag på vinnare av Hållbarhetspriset. Av dessa har hållbarhetsjuryn nominerat nedanstående sju.

Hållbarhetspriset delas ut under Grand Travel Award på Grand Hôtel Stockholm den 14 februari.

Air France/KLM

I maj öppnade KLM den dagliga flyglinjen Växjö-Amsterdam. Linjen tankas till 5 procent med biobränsle, resterande utsläpp klimatkompenseras. Därmed är den KLM:s mest hållbara flyglinje i världen. Dessutom har KLM gått med i ett konsortium som undersöker förutsättningarna att börja producera bioflygbränsle i Småland. 

BRA

BRA har under 2018 tagit ledartröjan i debatten för bioflygbränsle och har som första flygbolag gått med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, med målet att bli fossilfritt år 2030. Dessutom har BRA gjort det enkelt för både privat- och företagskunder att betala för att flyga fossilfritt, vilket ökar betalningsviljan bland kunderna att flyga klimatsmart.

SAS

SAS klimatkompenserar för alla sålda ungdomsbiljetter och för personalens tjänsteresor. Bolaget har satt upp målet att tanka biobränsle motsvarande hela bolagets inrikestrafik från 2030. Som ett av få flygbolag har man även satt upp målet att minska sina totala utsläpp, inte bara utsläppen per passagerarkilometer, med 25 procent till 2030.

Scandic Hotels

Scandic har under decennier varit en pionjär inom hållbarhetsarbete. Under 2018 har kedjan fokuserat på att minska plastförbrukningen, vilket lett till 1,3 miljoner färre sugrör och 120 000 färre drinkpinnar. Scandic har även lanserat en växtbaserad hamburgare samt bytt gästernas papperstidningar mot digital läsning.

SJ

Ostron i Bretagne – eller i Grebbestad? SJ:s pr-kampanj ”Borta bra, men hemma bäst” fick under året stort genomslag Sveriges största medier. Kampanjen jämförde svenska resmål med liknande, mer välkända internationella – och visade på skillnaden i utsläpp. Utan pekpinnar berättade SJ om möjligheterna till ett både härligt och klimatsmart resande.

Swedavia

Swedavia är en av två partners till Fly Green Fund, den ekonomiska förening som bildats för att skapa storskalig produktion av bioflygbränsle i Norden. Dessutom köper Swedavia biobränsle till den egna personalens alla tjänsteresor. Sammantaget bidrar det till att skapa en nordisk marknad för biobränsle.

Yasuragi

Yasuragi arbetar systematiskt med att minska sin klimatpåverkan, inte minst från gästernas mat. Under 2018 började konferensanläggningen att kraftigt reducera serveringen av rött kött. Endast 3,1 procent av drygt 80 000 serverade portioner till och med augusti innehöll rött kött.

Syftet med Hållbarhetspriset är att sporra och utmana resebranschens företag att bli mer hållbara. 

De sju nominerade företagen ovan har utsetts av Travel News hållbarhetsjury, efter att läsare har skickat in förslag. I sitt arbete med att utse de nominerade har juryn tagit hänsyn till tre kriterier: 

1. Företaget ska under 2018 ha tagit ett konkret initiativ för att åstadkomma ökad hållbarhet, där förändring och innovation premieras.

2. Initiativet ska inspirera andra företag eller konsumenter att agera för ökad hållbarhet.

3. Långsiktighet och flerårigt arbete för ökad hållbarhet ska genomsyra arbetet.

Hållbarhetsjuryn har bestått av:

Pernilla Dorch, leverantörsansvarig HRG Nordic, ordförande

Annelie Falk, Sverigechef First Card

Caroline Angelo Hanly, regionchef Resia

Anna Brege, produktchef Ticket

Ola Andersson, regionchef Big Travel Resecity

Marcus Moeschlin, grundare Ticmate

Peter Lindberg, commercial director Travel support

Daniel Hirsch, hållbarhetsexpert pr-byrån Westander

Viggo Cavling, chefredaktör Travel News

Glada vinnare vid Grand Travel Award 2018. Foto: Anders Hammarström, Penny Lane Communication

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024