Annons:

Så ska GTA bli ännu bättre

Årets första jurymöte i GTA är avklarat. Travel News chefredaktör Viggo Cavling skriver om sitt första möte med juryn.

I torsdags träffade jag för första gången juryn i Grand Travel Awards. Eftersom jag är ny chefredaktör på Travel News blev det ett för mig lärorikt möte. Den viktigaste nyheten från i torsdags är att grundkursen för den 27 år gamla priset ligger fast. GTA belönar de företag och aktörer i reseindustrin som anställda på resebyråer kan bedöma. Travel News är alltså inte ett B2C-pris. Det är inte svenska folkets pris. Det är resebranschens pris till reseindustrin.

De nominerade utses av vår jury. De går ut i sina organisationer och tar in åsikter och nomineringar som sedan presenteras för juryn. Sedan är det anställda på resebyråer som röstar utifrån vad de själva och deras kunder tycker och upplever. Deras samlade betyg ger oss en topplista. De aktörer som väljer att runda resebyråerna är alltså inte med i tävlingen. Det viktigaste för att vinna är förstås själva produktens kvalitet. Men nästan lika viktig faktor är hur funkar supporten. Vad händer när det blir kris? Svarar en människa av kött och blod när vi ringer mitt i natten? En annan viktig aspekt för att vinna är marknadsföringen. Hur ofta är aktören ute på resebyråerna och berättar om senaste nytt. Är de nominerade bolagets erbjudande tydligt för resebyråerna? Vi lever i en datoriserad värld, men allt går inte att överföra digitalt.

Vårt mål inför 2019 är att presentera de nominerade bolagen och aktörerna senaste den 1 november i år. Målet är därefter att få 1000 svar i vår undersökning. Enkäten ska bli enklare att fylla i.

Vad det gäller kategorierna så ska vi bli ännu bättre på att jämföra äpplen med äpplen och undvika att ställa miljardbolag mot mindre företag. Myror och elefanter ska inte behöva tävla mot varandra. Vi i juryn ska bli bättre på att motivera våra val och till nästa år ska alla som nomineras få en fin nomineringstext. Det sista kommer att bli min uppgift såsom juryns ständige poet, eh, jag menar förstås sekreterare.

Avslutningsvis vill jag bara betona att mitt mål är att stärka och utveckla GTA:s roll som reseindustrins viktigaste pris. I en värld där allt mer styrs av algoritmer och datorer blir priser som GTA som delas ut av människor av kött och blod allt viktigare. Många företag i reseindustrin utvecklar allt större digitala avdelningar, men kärnan i reseindustrin är och förblir människor. Det är människor som flyger och bor på hotell. Det är människor som åker buss och hyr solstolar. Inte datorer.

Juryn var också överens om att årets lokal för GTA inte var den optimala. Nästa års gala kommer att hållas på en för ändamålet lämpligare plats. Preliminärt datum för nästa år är 14 februari.

Har du synpunkter på vad vi kan bli ännu bättre på när det gäller GTA. Mejla mig.

Och ha en skön sommar.

Nästa jurymöte blir den 21 augusti.

2 kommentarer

  1. Andreas: Hej, Låter som att ni har en bra plan på vad ni vill göra för att få GTA ännu bättre. Lycka till! Tvärr har ni missat den viktigaste delen på galan. Ni skriver inget om publiken som ni vill ska komma på kvällen. Att sälja biljetter för 1495 och 795 + moms är ett för högt pris. Nu har ni 9 månader på er att hitta en lösning så att alla resesäljarna som sitter i butikerna, på callcenter osv kan komma. Galan kan göras så mycket bättre om man för ditt fler människor som höjer stämningen. Tänk en GTA där ni har fler olika varianter på biljetter så att alla har råd att komma. Lycka till!
    • Mats: Bra surr Andreas! Priset är för högt om man ser till vad man får för pengarna. Se till att locka lite mer folk genom att sänka priserna och bredda galan lite.
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024